Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Provkörd: En liten suv med stora utrymmen

Samtidigt som Citroën C3 Aircross är en trevlig bil att manövrera i stan och en skön bil att åka långt i på motorvägen är den också en riktig suv som klarar rätt tuffa utmaningar.
Samtidigt som Citroën C3 Aircross är en trevlig bil att manövrera i stan och en skön bil att åka långt i på motorvägen är den också en riktig suv som klarar rätt tuffa utmaningar.

Små suvar blir allt mer eftertraktade.
En av de mest spännande modellerna just nu heter Citroën C3 Aircross, en bil som utklassar många konkurrenter både när det gäller komfort och utrymmen.
Nu har vi fått provköra bilen på svenska vintervägar. Här är vår rapport.


Provkör du också. Här är allt om Citroën C3 Aircross

Tack vare det höga insteget är Citroën C3 Aircross lätt att kliva in i. När man sitter tillrätta i de breda sätena förvånas man över de utrymmen och den känsla av rymd som den smidiga bilen bjuder på. Här finns gott om plats för fem vuxna och dessutom en hel del bagage. Tack vare en flexibel inredning med skjut- och delbart baksäte kan man välja hur man disponerar utrymmet, vill man lastar Citroën C3 Aircross upp till 520 liter med uppfällt baksäte. Det är i klass med många betydligt större familjebilar.

 Inga störande ljud
Också komforten i Citroën C3 Aircross kan mäta sig med större modeller. Citroën har alltid haft som mål att vara bäst på det här området och C3 Aircross är ett tydligt bevis på att tillverkaren fortfarande tar den ambitionen på största allvar. Den lilla suven rör sig harmoniskt när vi provkör på svenska motorvägar och klarar fint av den sämre beläggningen när vi svänger av mot lite mindre landsvägar. Det är påfallande tyst i bilen, vi störs inte av varken vindbrus eller buller från vinterdäcken.

 Pigg maskin
Motorn i testbilen är en trecylindrig bensinare på 110 hästkrafter. Det här är en förvånansvärt pigg maskin som passar perfekt i C3 Aircross. Motor drar fint i alla lägen och går samtidigt snålt, i kombination med manuell växellåda anges förbrukningen till 4,9 liter per tio mils blandad körning. Bilen vi provkör är dock automatväxlad, vilket passar motorn minst lika bra.
Till Citroën C3 Aircross finns också en kraftfull dieselmotor som är godkänd för miljöbränslet HVO. Det betyder att man kan köra Citroën C3 Aircross helt fossilfritt.

 Klarar tuffa utmaningar
Samtidigt som Citroën C3 Aircross är en trevlig bil att manövrera i stan och en skön bil att åka långt i på motorvägen är den också en riktig suv som klarar rätt tuffa utmaningar. Under vår provtur får vi tillfälle att köra i djup snö på en oplogad skogsväg. Tack vare bra markfrigång och det smarta systemet Grip Control klarade Citroën C3 Aircross strapatsen utan problem. Med ett litet vred kan föraren själv välja körprogram efter vilka förhållanden som råder och elektroniken ser till att alltid leverera maximal drivning.

 Citroën C3 Aircross finns nu tillgänglig i Sverige. Den kostar från 159 900 kronor att köpa och går att privatleasa från 2 390 kronor i månaden.

 Provkör du också. Här är allt om Citroën C3 Aircross