Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer
Annons Innehåll från Jaguar

Elbils-entusiasten: ”Tack vare ekonomin är I-PACE min perfekta tjänstebil”

Från Jaguar
Peter Uppström sparar tusenlappar på att köra en Jaguar I-PACE.
Peter Uppström sparar tusenlappar på att köra en Jaguar I-PACE.

Peter Uppström har alltid varit svag för snygga bilar. 

Men idag har känslomässiga skäl fått sällskap av mer rationella anledningar. 

– Att skaffa en I-PACE i firman besparar mig många tusenlappar i månaden mot om jag valt en motsvarande fossildriven bil, säger privatläkaren Peter Uppström.  

Läs mer om I-PACE

Det började på biblioteket. Som grabb i Uddevalla slukade Peter Uppström biltidningar. Och det var där och då, under svenskt 1960-tal, som han första gången fick syn på Jaguar E-type. Han föll för formen, lika sportig som elegant.

– Jag har alltid varit road av bilar, men mitt förhållande till Jaguar var mest nostalgiskt. E-type med sin långa, härliga motorhuv var ju drömbilen för alla oss grabbar när jag växte upp på västkusten. Senare skaffade en kompis olika lyxiga sedan-modeller som jag har åkt i och njutit av genom åren, berättar Peter Uppström.

Prisvinnande Jaguar I-PACE

Studierna tog honom till läkarlinjen i Lund, och sedan dess är Peter Uppström Skåne trogen. Idag pendlar han mellan hemmet i Vellinge och privatpraktiken i Lund. Sju mil tur och retur, mestadels på motorväg.

Valet föll på Jaguars prisvinnande elbil I-PACE. Peter Uppström hade läst om modellen i branschpressen och bestämde sig redan innan han hunnit till bilhallen. För knappt ett år sedan kunde han hämta ut sin nya bil.

– Den var värd all väntan. Ingen annan bil ser ut som I-PACE, den känns helt unik. Jag har valt att ha bilen i firman, och i min värld är det en lysande idé med elbil eftersom ekonomin blir så bra för brukaren. Många glömmer bort det i diskussionen; miljö är givetvis en ingångsport, men den privata ekonomin ligger förstås många varmt om hjärtat. Och det går väldigt lätt att räkna hem en sådan här bil, även vid normal användning.

Räknade hem bilen ekonomiskt

Peter Uppström har jämfört med vänner som också är egna företagare och har fossildrivna bilar i samma prisklass som I-PACE. Med en enkel kalkyl kunde Peter snart konstatera att han i princip hade haft 8 000 kronor netto mindre i plånboken varje månad – om valet hade fallit på en fossildriven modell.

– Det är väldigt mycket pengar. Då har jag ändå inte räknat in miljöbonusen som går till företaget. Dessutom har staten återinfört bidraget för att skaffa laddstation hemma. Kort sagt, det är ekonomi.

Laddstolpen är på ingång, men ännu inte installerad vid bostaden söder om Malmö. Mest använder Peter Uppström bilen för att köra med i Skåne.

– En laddning räcker till 80 procent för tre dagars körning, utan att jag behöver använda någon reservkapacitet. Därför har jag ännu inte heller behov av att ladda vid arbetsplatsen.

Sparsam i sinnet

Eftersom I-PACE är Peter Uppströms första elbil blev han överraskad av hur annorlunda den är att köra mot en fossildriven bil.

– Det är lite av radiobilkänsla, skrattar han. Jag kan köra hela vägen till jobbet utan att röra bromspedalen, eftersom bromseffekten är så bra när jag släpper gasen. Man blir lite sparsam i sinnet med en sådan här bil, utan att behöva vara snål. Självklart kittlade prestandan, både accelerationen och kördynamiken är fantastisk. Kraften finns ju där om jag skulle behöva den. Jag kan nyttja bilens potential utan att skämmas för det.

Hemma i garaget finns också en snygg 8-cylindrig italiensk sportbil. En bil som numera står allt mer stilla.

– Jag vill inte påstå att jag är någon miljöföregångare. Sportbilen är rolig och låter mycket, men jag måste säga att jag nuförtiden använder den ganska sparsamt.

Brittiskt racing-grön

Däremot har Peter Uppström förstärkt känslan av sportbil i sin I-PACE. Han skulle kunna vara den enda i Sverige som kör runt i en brittiskt racing-grön modell.

– Jag har folierat bilen i den klassiska Jaguar-färg som märket tävlade med i Formel 1. Det är ett så pass bra jobb att de flesta tror att den är lackerad. För många med mig är bilar något man klär sig i.

Peter Uppström brukar hävda att två saker är viktigast i livet: Hälsan och vännerna. Därefter kommer andra saker.

Kanske rentav sådana värdsliga ting som en ny Jaguar I-PACE?

Boka provkörning här