Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet
Annons Innehåll från McDonald's

Papper istället för plast – Så förändrar Sveriges största hamburgerkedja för framtiden

Från McDonald's

Ballonger, muggar, bestick, sugrör, serveringsbrickor. Det finns mängder med sätt att minska förbrukningen av plastförpackningar. 

McDonald’s kommer 2022 att ha minskat sin årliga användning med hela 370 ton.

– I höst plockar vi även bort plastlocken till läskmuggarna från restaurangerna, avslöjar 

Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s Sverige.

Mer om McDonald’s miljösatsningar

Som ett led i McDonald’s hållbarhetsstrategi är minskningen av plast en viktig ingrediens. Sedan fem år tillbaka har McDonald’s lagt in en extra växel i resan mot målet att helt ta bort plast från sina gästförpackningar.

– Våren 2018 lanserade vi vår nya hållbarhetsstrategi som handlade om mat, människor och miljö. Inom miljöområdet började vi titta på vilka snabba förändringar vi kunde göra med förpackningar. Det första var att ta bort plastlocket på McFlurry-bägaren genom att skapa en helt ny mugg. På så sätt trollade vi bort 11 ton plast i ett slag, säger Staffan Ekstam.

Våga ta beslut

Så har förändringarna fortsatt. Sugrören är nu av papper istället för plast, vilket sparar runt 40 ton plast per år. Ballongerna har blivit till digitala spel, och bara genom att ta bort ballongpinnarna minskade plasten med 9 ton. Serveringsbrickorna tillverkas med hjälp av återvunnen plast från havet.

– Våra förändringar visade att det finns alternativa lösningar på saker man tror är beständiga – och på att vi skulle våga ta fler beslut att utveckla våra förpackningar och fortsätta ta bort plast.

Var det lättare än ni hade trott att plastbanta?

– Hos oss var tröskeln låg, men med 400 000 gäster per dag är det klart att alla inte gillar förändringar – även om de är för ett gott syfte. En del tyckte till exempel att plastsugrören fungerade bättre. I dag är det till och med lagstiftat att det inte får finnas sugrör av plast. Vi låg före det beslutet. Det är glädjande att många inom vår bransch arbetar för förändring, vilket ger stora resultat.

Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s Sverige.

Vilka delar är viktigast i det här förändringsarbetet idag?

– Vi för en löpande dialog kring hur vi kan utveckla våra förpackningar för att minska mängden plast. Nu under hösten kommer en helt ny innovativ pappersförpackning till Sundaeglassen – och våra goda Frappés kommer att bli ännu lite godare när de serveras i pappersmugg senare i vinter. Det är ett par viktiga steg som vi tar i år och arbetet med att minska mängden engångsplast kommer att fortsätta.

Ja, var drar man gränsen till att vara helt plastfria?

– Därom tvista de lärde. Vi försöker få bort de rena plastförpackningarna. Sedan har vi till exempel dippsåser som kommer till oss i plastförpackningar, vilket ger såserna lång hållbarhet. Det minskar matsvinnet som också är väldigt viktigt.

– Många av de förändringar vi gör syns inte ut mot gästerna, som att vi återanvänder frityrolja, vilken sedan blir förnyelsebart bränsle till lastbilarna som kör ut mat till våra restauranger. Men just förändringar av förpackningar syns. Självklart är alla initiativ viktiga som vi gör inom hållbarhetsstrategin, men det här är mer påtagligt för gästerna.

Med andra ord: förändringar med högt symbolvärde?

– Absolut. Och vår totala plastbantning i år kommer att landa på 370 ton, inklusive förändringarna nu i höst. Den här utvecklingen av förpackningarna måste och kan hela tiden fortsätta och bli bättre, både för gästen och miljön. Samtidigt hanterar vi stora volymer mat, och det måste skapas lösningar som fungerar för att våra gäster vill äta hos oss på ett bra och smidigt sätt. Därför måste det till innovation och utveckling för att ta fram förpackningar eller tillbehör, till exempel sugrör och bestick, som fungerar.

Miljö och funktion måste gå hand i hand?

– Ja, exakt.

Men locken till läskbägarna, de är ju kvar. Vad händer med dem?

– Vi kommer att sluta använda dem på restaurangerna under hösten, det blir en betydande plastbesparing. För alla som hämtar eller köper läsken i våra Drive-Thrus kommer det dock att finnas lock av plast ett tag till. Så även om vi är långt ifrån färdiga är vi på rätt väg, det tror jag kan vara en inspiration för många, säger Staffan Ekstam.

Mer om McDonald’s miljösatsningar

McDonald’s hållbarhetsarbete:

Med 200 restauranger och 12 000 medarbetare är McDonald’s Sveriges största restaurangkedja. Det medför både ansvar och möjligheter att påverka för en hållbar utveckling.

McDonald’s hållbarhetsarbete fokuserar på områdena mat, människor och miljö där restaurangkedjan kan maximera sitt positiva bidrag till samhället inom de områden där de har störst påverkan. McDonald’s ambition är att tillsammans med gäster, medarbetare, franchisetagare, leverantörer och partners bygga en verksamhet som påverkar samhället i en positiv riktning. McDonald’s aktiva hållbarhetsarbete för miljön har hittills bland annat resulterat i ett matsvinn på under 1% i restaurangerna, 100% förnybar el i den egna verksamheten och en pågående utfasning av engångsplasten. McDonald’s fortsätter att jobba målinriktat för att bli ännu mer hållbara och göra det goda valet enkelt.