Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer
Annons Innehåll från Michelin

Tester: Slitna däck kan vara bättre än helt nya

Från Michelin
– Vi rekommenderar våra kunder att köra så länge som möjligt på däcket och inte byta i förtid. Det sparar miljö och pengar, utan att ge avkall på säkerheten, säger Richard Andermyr, Marknadschef på Michelin.
– Vi rekommenderar våra kunder att köra så länge som möjligt på däcket och inte byta i förtid. Det sparar miljö och pengar, utan att ge avkall på säkerheten, säger Richard Andermyr, Marknadschef på Michelin.

Sommardäck som är säkra – även när de blir slitna. Dessutom: Lägre kostnader och mindre miljöpåverkan.

Det är resultatet av ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete hos däcktillverkaren Michelin.

Alla sommardäck är inte lika bra, det har bevisats i många jämförelser genom åren. Men skillnaderna mellan de olika modellerna och fabrikaten blir ännu tydligare när däcken slits  och är som allra störst när däcket närmar sig slutet av sin livslängd. Det visar omfattande undersökningar som gjorts av däcktillverkaren Michelin.

Onödiga inköp och negativ miljöpåverkan

I testerna, som utförts på däck som har slitits i olika grad, påvisas stora skillnader mellan budgetdäck och så kallade premiumdäck. Premiumdäck från Michelin behåller det mesta av sina bromsegenskaper på våt vägbana, även när mönsterdjupet har slitits ned till den lagliga gränsen 1,6 millimeter.

– För oss är det en självklarhet att våra däck ska kunna leverera god prestanda ner till den lagliga gränsen. Mot den bakgrunden inser man att många däck byts ut i förtid, vissa när det finns 3–4 millimeter kvar av mönsterdjupet. Det orsakar onödiga inköp och dessutom negativ miljöpåverkan, säger Richard Andermyr, Marknadschef på Michelin.

”Byt inte däck i förtid”

Michelins tester har också visat att däck som slitits har många fördelar jämfört med helt nya, så länge de är fria från skador. På torr väg ger ett däck med mindre mönsterdjup kortare bromssträcka. Det slitna däcket kan också minska bränsleförbrukningen tack vare ett lägre rullmotstånd – och bullrar dessutom mindre ju lägre mönsterdjupet är.

– Vi rekommenderar våra kunder att köra så länge som möjligt på däcket och inte byta i förtid. Det sparar miljö och pengar, utan att ge avkall på säkerheten. Vi tycker också att tester av våtgreppet även ska göras på däck som slitits ned till den lagliga gränsen och inte endast på nya däck, säger Richard Andermyr.

Miljontals däck i onödan

Konsultföretaget EY visar i en rapport att konsekvenserna av för tidiga däckbyten är stora. Om alla europeiska personbilsdäck byts i förtid vid 3 millimeter jämfört med lagens krav på 1,6 millimeter betyder det att 128 miljoner fler däck konsumeras årligen. Det leder till att CO2-utsläppen ökar med 6,6 miljoner ton per år och att konsumenterna utsätts för en betydande omotiverad kostnadsökning – det handlar om cirka sextio miljarder kronor per år.

– Konsumenter ska tänka sig noga för innan de byter ett premiumdäck innan det har slitits ner till den lagliga minimigränsen. De som byter för tidigt byter bort ett lagligt däck när bromsegenskaperna på torr väg är som bäst och bränsleeffektiviteten som störst, säger Richard Andermyr.