Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Annons Innehåll från Mipecorp

Elcykeln som kommer laddad – med tio år av kärlek

Från Mipecorp
Elcykeln Lifebike är anpassad för användning i svenska förhållanden.

Detaljerna och designen är lika viktiga. Inget lämnas åt slumpen.
Tioårsfirande kvalitetsmärket Lifebike är en svensk elcykel som utmanar de stora jättarna – och som lyckas väldigt bra.

Rätta artikel

Här kan du läsa mer om Lifebike

Lifebike har ofta kallats ”Sveriges mest prisvärda elcykel” och ansedda prylsajten M3 – som nyligen gjort ett stort och omfattande test av elcyklar – kommer med omdömen som ”Lifebike fortsätter att leverera prisvärda modeller” och ”det är ett populärt märke som övertygat tidigare med bra kvalitet.”

Lifebike är ett svenskt varumärke – och som just därför erbjuder elcyklar för användning i Sverige och under de yttre förhållanden som råder här. Varje liten detalj är framtagen med stor omsorg och precision.  
– På grund av det tuffa klimatet här i Norden med väderväxlingar och stora variationer av temperatur så är vi väldigt noga när vi väljer ut vilka kvalitetskomponenter som ska tåla dessa prövningar. Vi har guppiga grusvägar, saltade asfaltsvägar och vägar med tjälskott som utsätter elcyklarna för stora påfrestningar. Vi väljer till och med vilket material det ska vara i ekrarna och hur tjocka de ska vara, berättar Peter Klangsell på Elcykelvaruhuset.

Historien om Lifebike går tio år tillbaka i tiden och startade som ett samarbete mellan TV4 och Trendimport, med målsättningen att skapa ett starkt varumärke för elcyklar. Trots en stor satsning ville konceptet aldrig lyfta. Samtidigt hade KopEnScooter.Nu arbetat med elcyklar sedan tidigt 2000-tal – också utan att få någon riktig fart på verksamheten.
– Marknaden var inte mogen för den här produkten då. Man kan säga att både vi och Lifebike var före vår tid, säger Peter Klangsell.

2011 tog KopEnScooter.Nu över varumärket Lifebike och har sedan dess konsekvent arbetat med att förfina produkterna. De senaste åren har det skett en explosion vad gäller intresset för elcyklar.
– Av den cykel som fanns vid starten finns inte mycket kvar i dag – i stort sett allt är utbytt och uppgraderat. Vi har lagt ner mycket kärlek på att förbättra designen och alla detaljer, och det är en ständigt pågående process. Ramarna har uppgraderats, däcken har blivit bredare, bromsarna har bytts ut och nytt för i år är att alla Lifebike-cyklar har battericeller från Samsung och LG samt hydrualiska skivbromsar, säger Peter Klangsell.

Tanken med Lifebike är att producera en riktigt bra kvalitetscykel med hög komfort till ett konkurrenskraftigt pris.
– Vi är stolta över den här utvecklingen och undersökningarna som görs av olika oberoende testsajter visar att vi mycket väl tål att jämföras med elcyklar från andra välkända aktörer, säger Peter Klangsell.
Lifebike erbjuder ett brett utbud som omfattar alltifrån klassiska instegsmodeller till speedbike, och nu även en e-MTB.

Här kan du läsa mer om elcyklar


FAKTA/ELCYKLAR
# Man måste trampa för att elmotorn ska ge extra skjuts. Man ställer själv in hur mycket assistans man vill ha – eller ingen alls.

# Motorn slutar att hjälpa till vid 25 kilometer per timme – men det går att trampa sig upp till högre hastigheter.

# Batteriet tar mellan två och åtta timmar att ladda upp, vilket går att göra inomhus.

# Elcyklar har samma hjälmkrav som vanliga cyklar – och klassificeras som en cykel när det handlar om cykelbanor, parkering med mera.  

# Ett fulladdat batteri räcker mellan fyra och 15 mil, och kostar ungefär en krona i elkostnad att ladda upp.

FAKTA/ELCYKELVARUHUSET
Har Nordens bredaste sortiment för elcyklar (över 15 varumärken, av vilka egna märket Lifebike är ett) och är den marknadsledande återförsäljaren med två fysiska butiker (på Sveavägen 126 och Lindhagensgatan 51 i Stockholm) samt en populär e-butik. Har också ett rikstäckande partnernätverk med över tjugo butiker och verkstäder över hela landet.