Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Annons Innehåll från Mitsubishi

Laddhybrid – så funkar moderna miljötekniken

Från Mitsubishi
Tack vare sin hybriddrift klarar Mitsubishi Outlander PHEV vardagsresorna helt på el.

Att köra en stor SUV är en speciell känsla.

Och att kunna göra det på eldrift utan onödig miljöpåverkan är ännu bättre.

Så här fungerar tekniken som gör det möjligt.

Läs mer om nya Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid

Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid är världens första SUV med plug-in hybridteknik. Bilen har två elmotorer, en på vardera axel, samt en bensinmotor fram. Bensinmotorn kan antingen driva en elgenerator eller bilen, allt efter behov och hastighet. Elmotorerna är den huvudsakliga drivkällan när det finns tillräckligt med energi i det laddningsbara batteriet. Vill föraren aktivt välja att köra enbart på eldrift, till exempel när man pendlar till och från jobbet, finns körläget EV.

Flera nyheter
Nu finns en ny generation av den hyllade laddhybriden från Mitsubishi tillgänglig i Sverige. Och här finns flera intressanta nyheter.

– Skillnaden från den tidigare generationen Outlander Plug-In Hybrid  är framförallt på drivlinan. Helt ny bensinmotor som ger mer kraft och tystare gång. Elgeneratorn ger 10 procent mer effekt. Drivbatteriet har nya celler som kan lagra mer energi och bakre elmotorn har blivit 10 kW starkare än tidigare. Utöver komponenterna har man också ändrat programmeringen av drivlinan för mer effekt och längre räckvidd på el, berättar Anders Erngren, Brand Manager Mitsubishi Sverige.

Enkel laddning
Det är enkelt att ladda Outlander Plug-In Hybrid, det kan göras i ett vanligt eluttag och tar cirka 5,5 timmar. Laddar man i offentliga laddstationer eller via laddbox hemma tar det cirka 4 timmar. Snabbladdning är också ett alternativ som görs via speciella snabbladdningsstationer – och då laddas batteriet upp till 80 procent på 25 minuter.

Anders Erngren berättar vidare:

– Outlander Plug-in Hybrid  är nu utrustad med den nya smarta fyrhjulsdriften, systemet har ett nytt körprogram som heter ”Snow”. Precis som det låter är det anpassat för vårt vinterklimat och ger stabilare körning tack vare mer kontinuerlig fyrhjulsdrift än standardprogrammet ”Normal”. Utöver det har fabriken ändrat programmeringen så bilen får bättre egenskaper vid till exempel start i backe när det är extremt halt.

gt förmånsvärde
Som tjänstebil är Outlander Plug-In Hybrid mycket fördelaktig. Modellens förmånsvärde beräknas från priset på en vanlig bensindriven Outlander. Vid 50 procent marginalskatt ligger förmånsvärdet mellan 1 113 kronor och 1 463 kronor. Redan i standardutrustningen ingår ett säkerhetspaket som bland annat innehåller autobroms, farthållare som håller avståndet till framförvarande bil samt så kallad vingelvarnare.

Bilarna finns dessutom tillgängliga för omgående leverans.

Läs mer om nya Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid