Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet
Annons Innehåll från MyBeat

Dolda fällorna i ditt mobilabonnemang

Från MyBeat

Höga kostnader för EU-roaming och dyra avgifter för fakturan.

Många betalar för saker i sina mobilabonnemang – helt i onödan.

– Det kan handla om 150 till 200 kronor i månaden, säger Fredrik Horn-Berlin, vd hos mobiloperatören MyBeat.

Allt detta ingår i MyBeats abonnemang

Har du dålig koll på vad ingår i mobilabonnemanget du har just nu? Du är inte ensam. Enligt Fredrik Horn-Berlin hos MyBeat är det vanligt.

– Ja, absolut. Det är ganska vanligt att man betalar tre-fyra gånger mer för ett abonnemang med samma innehåll som billigare konkurrenter har. Tyvärr sitter många, framför allt äldre, fast i långa avtal på 24 eller 36 månader och det driver också upp priset, berättar Fredrik Horn-Berlin.

Han pekar på att utlandssamtal och fakturaavgifter är vanliga områden där mobiloperatörerna tar ut höga priser:

– Vi får ofta frågor specifikt kring EU. Där kan man generellt säga att priserna reglerats på senare år, men det kan fortfarande vara dyrt med vissa abonnemang. Ringer man utanför EU kan det bli jättedyrt. En annan sak som folk ofta missar är om abonnemanget innehåller startavgifter eller fakturaavgifter, säger han.

Fredrik Horn-Berlin, vd hos mobiloperatören MyBeat.

Enligt Horn-Berlin är telefonbranschen en av de branscher som anmäls mest av kunderna för vilseledande metoder – och bland de som oftast utsätts är äldre.

– För inte så länge sedan erbjöd en konkurrent 99 kronor i månaden för ett abonnemang, det man inte berättade var att det tillkom en fakturaavgift på 49 kronor. När vi startade sa vi direkt: ”Vi ska vara rakt igenom renhåriga och aldrig dölja några avgifter”. Priset du ser är det som gäller.

Dessutom är äldre en kundgrupp som konkurrenterna inte satsar på, menar han:

– De andra lågprisbolagen, som i sin tur ägs av de stora bolagen, riktar all sin marknadsföring mot ungdomar. För att hålla låga priser tar man bort telefonsupport och hänvisar till chattar. Vi gör precis tvärtom.

MyBeat har slopat alla avgifter, satsar på låga priser – och erbjuder bemannad kundsupport via telefon.

– Vår kundbas är i genomsnitt 63 år och det är en trygghet. Ja, det kostar att hålla ett kundcenter men det får vi igen med kundnöjdhet och extremt lojala kunder. Vi har inte hundratals miljoner att lägga på marknadsföring utan måste ha nöjda kunder som i sin tur berättar för andra hur bra allt fungerar.

Dessutom erbjuder MyBeat möjligheten att koppla sitt fasta nummer till telefonen:

– På många platser försvinner det fasta nätet, men många äldre har haft sitt nummer i 30-40 år och det vill de gärna behålla för att kunna hålla kontakten med sina vänner. Men att skaffa en IP-lösning kan kosta hundralappar i månaden, därför har vi utvecklat en lösning där det fasta numret även fungerar som mobilnummer.

Välj nytt abonnemang – inga extra avgifter

MyBeat

Sedan starten har MyBeat fokuserat på att göra det enkelt för kunderna. Förutom att ha smidiga abonnemang med många valmöjligheter så är det viktigt för dem med nöjda kunder. Du når därför MyBeat både på telefon, via deras kundcenter-sidor på webben, mail eller Facebook.

– Ingen faktureringsavgift

– Ingen uppstartskostnad

– Ingen bindningstid

– EU inkluderat i paketet

– Fastnummer till mobil