Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer
Annons Innehåll från Pågen

Nio av tio äter för lite fullkorn – så gör du för att få i dig tillräckligt

Från Pågen
En god frukost med fullkornsbröd är ett bra sätt att få i sig mer fullkorn.
En god frukost med fullkornsbröd är ett bra sätt att få i sig mer fullkorn.

Vill du må bra och förebygga allvarliga sjukdomar så ska du äta fullkorn. Studier visar att det är den viktigaste kostfaktorn mot ohälsa och förebygger bland annat tarmcancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Ändå äter nio av tio svenskar för lite fullkorn.

– Fullkorn är bland det bästa att äta för att må bra och minska risken för någon av våra folkhälsosjukdomar. Men det är lite av en doldis trots att det är väldigt enkelt att få i sig tillräckliga mängder, säger Maria Sitell, legitimerad dietist och talesperson vid Brödinstitutet.

Hennes uppdrag är att sprida kunskap om kost och hälsa och visa på brödets goda egenskaper. Här finns gedigna undersökningar att luta sig mot, bland annat från Global Burden of Disease, som är en del av Världshälsoorganisationen (WHO). Gemensamt för studierna är att de visar vilka positiva förebyggande egenskaper som fullkorn har på hälsan och våra vanligaste folksjukdomar. Det handlar om hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och tjock- och ändtarmscancer.

Därför borde det ligga i vårt intresse att äta mer fullkorn. Det enklaste sättet att få i sig tillräckligt mycket är att äta fullkornsbröd eftersom vi är ett brödätande folk, menar Maria Sitell.

– Vi har en fantastisk brödkultur här i Sverige och jag tycker vi ska utgå från våra matvanor. Råvaran finns runt omkring oss på sädesfälten och lika självklart som det är att använda olivolja runt Medelhavet borde det vara för oss att äta fullkorn i högre grad. Det har minst lika bra effekt på hälsan som olivolja.

Fullkorn behöver inte vara mörkt och grovt, som många tror. Det kan lika väl vara malet eller i form av flingor och gryn.
Fullkorn behöver inte vara mörkt och grovt, som många tror. Det kan lika väl vara malet eller i form av flingor och gryn.

Inte bara mörkt och grovt

Fullkorn finns bara i spannmålsprodukter och innebär att alla delar av spannmålskärnan är med, det vill säga frövita, grodd, kli och skaldelar. Men trots att många av oss känner till att fullkorn är bra för hälsan så äter nio av tio svenskar för lite.

– Det kan bero på att många tror att fullkorn måste vara grovt och mörkt. Men det finns alla sorter, det kan vara allt från malet till hela korn, flingor eller krossat. Det kan vara ljust och man kan baka kakor med det. All fullkorn är bra, säger Maria Sitell.

Ett enkelt sätt är att titta på brödförpackningen efter benämningar som ”fullkornsbröd” eller ”fullkornsrik”, som endast får användas om brödet har en hög fullkornshalt. Om det finns en nyckelhålsmärkning kan man också vara säker på att brödet är en god källa till fullkorn. Livsmedelsverket säger att kvinnor bör äta cirka 70 gram fullkorn om dagen medan män bör äta cirka 90 gram. Men hur går det att veta om man äter tillräckligt mycket?

– En god regel är att äta fyra fullkornsmackor om dagen. Den bästa effekten på folkhälsan får vi om många väljer att äta lite mer fullkorn, det är bättre än om några få ändrar sig mycket, säger Maria Sitell.

Fullkorn finns även i flingor, gryn, pasta, bulgur, couscous, ris och majs. Skälet till att fullkorn är så bra för hälsan och förebygger våra stora folksjukdomar är att det påverkar blodsockerkurvan, blodfetterna (alltså kolesterolet) och blodtrycket positivt.

– Fullkornet är mat och näring till de goda tarmbakterierna och det är i fullkornet som spannmålens alla vitaminer och mineraler finns.

Men tål alla fullkorn?

– Nej, inte de med diagnosen celiaki, glutenintolerans. Fibrerna kan också vara lite jobbiga om man har en irriterad tarm, men samtidigt så är ju fullkornet bra mat till tarmbakterierna och skapar hälsa i tarmen.

Därför är det bra att äta bröd – läs mer om bröd och hälsa

FAKTA: Kort om fullkorn

• Fullkorn är spannmål, till exempel vete, råg eller havre som har kvar kvar alla sina delar inklusive skalet.

• Det finns i olika former och kan vara fin- eller grovmalet mjöl, flingor, kross eller hela kärnor.

• Fullkorn kan man bara få i sig genom att äta spannmålsprodukter. Förutom i bröd finns det i flingor, gryn, pasta, bulgur, couscous och ris.

• Fullkorn är bra för blodsockret, kolesterolnivåerna och blodtrycket.

• Det är i fullkornet som alla vitaminer, mineraler och fibrer finns. Det ger bland annat järn, folsyra, E- och B-vitaminer.

• Fullkorn kan minska risken för diabetes, tjocktarmscancer och hjärt- och kärlsjukdomar.