En femsitsig helelektrisk SUV med en räckvidd på 610 km och mängder av nya säkerhetsfunktioner.
Polestar 3 lanserades i slutet av förra året och är planerad att börja levereras till svenska kunder under det fjärde kvartalet i år.
– Det är en kraftfull elektrisk SUV som tilltalar sinnena med en distinkt, skandinavisk design och fantastisk körglädje, säger Thomas Ingenlath, Polestars vd.
Läs mer om den elektriska SUV:en Polestar 3 här.
Polestar uppgraderade nyligen elbilen Polestar 2 och nu kommer Polestar 3 – en 5-sitsig elektrisk SUV där design och aerodynamik samsas med välutvecklad säkerhet och lång räckvidd.
– Den här bilen har designats som en Polestar från början och har för oss nya, utmärkande drag – som dual blade-strålkastare, SmartZone och den främre aero-vingen, fortsätter Thomas Ingenlath.
AI-hjärna
I fronten har Polestar placerat SmartZone, där några av bilens viktigaste aktiva säkerhetsfunktioner har samlats. De framåtriktade sensorerna och kamerorna möjliggör förarassistanssystemet och radarn övervakar aktivt området framför bilen.
Polestar 3 har också utrustats med centraliserad datorkraft från NVIDIA där den sofistikerade fordonsplattformen fungerar som en AI-hjärna och kan bearbeta data från bilens många sensorer och kameror.
Fyrhjulsdriven
Motormässigt kommer Polestar 3 inledningsvis i Long range Dual motor-utförandet, där två elmotorer driver varsin hjulaxel. Men även om bilen är fyrhjulsdriven, så har den bakre elmotorn en frikopplingsfunktion som gör bilen framhjulsdriven för att kunna sänka energiåtgången när båda motorerna inte behövs.
Effekten i standardutförande uppgår till 360 kW eller 489 hästkrafter med ett vridmoment på 840 Nm. Ett Performance-paket finns som tillval och gör bilen ännu piggare – 517 hästkrafter och 910 Nm.
Köra med en pedal
Den nya elektriska SUV:en kommer med justerbar ”One Pedal Drive”-körning, vilket innebär att du kan både gasa och bromsa med enbart gaspedalen. Med luftfjädring och avancerad chassikontroll kan föraren anpassa bilen mellan komfort och dynamik.
– Vårt mål var att erbjuda samma prestanda och precision som kännetecknar alla Polestar-bilar, utan att kompromissa med komforten för den vardagliga körningen. För att åstadkomma detta använde vi nya komponenter som den adaptiva luftfjädringen för att ge rätt Polestar-känsla hos den här typen av bil, säger Joakim Rydholm, Polestars huvudansvariga chassiingenjör.
Lång räckvidd
Batteriet hos den nya SUV:en har en kapacitet på 111 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 610 km (preliminärt enligt WLTP). Polestar 3 är också utrustad för dubbelriktad laddning, vilket möjliggör framtida potential för Vehicle to Grid- och Plug and Charge-funktioner.
Alla versioner av Polestar 3 kommer med full-längds panoramaglastak, LED-belysning invändigt och utvändigt, infällbara dörrhandtag som fälls ut när föraren närmar sig bilen och 21-tums aluminiumfälgar. Plus-paketet och Pilot-paketet ingår som standard för det första modellåret och inkluderar en mängd premium-, lyx- och bekvämlighetsfunktioner, som ett ljudsystem med 25 högtalare från Bowers & Wilkins med 3D-surround sound och Dolby Atmos, mjukstängande dörrar, en head up-display och Pilot Assist.
Designa din Polestar 3 – en SUV för den elektriska tidsåldern
Polestar 3, Long range Dual motor
Effekt: 360 kW/489 hk (380 kW /517 hk med Performance-paket).
Vridmoment: 840 Nm (910 Nm med Performance-paket).
0-100 km/h: 5,0 sekunder (4,7 med Performance-paket).
Toppfart: 210 km/h.
Räckvidd: 610 km (preliminärt, enligt WLTP).
Batterikapacitet: 111 kWh. Laddningseffekt (DC): Upp till 250 kW. Laddningseffekt (AC): Upp till 11 kW.
Mått: Längd: 4 900 mm, bredd: 1968 mm, höjd: 1 614 mm, axelavstånd: 2 985 mm.
Tjänstevikt: 2 584-2 670 kg.
Bagageutrymme: 484 liter (inkl. 90 liter under bagagegolvet), 1 411 liter (baksätet nedfällt), främre förvaringsutrymme: 32 liter.
Pris: från 970 000 kronor.