Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Annons Innehåll från Postnord

Så ska PostNord lösa chaufförsbristen: ”Vi ska bli självförsörjande”

Hidir Yildirim är en av de chaufförer som utbildats genom ett av PostNords rekryteringsprojekt. ”Jag körde lastbil i Turkiet, som jag kommer ifrån, och blev jätteglad när jag valdes ut till utbildningen”. FOTO: Ola Torkelsson
Hidir Yildirim är en av de chaufförer som utbildats genom ett av PostNords rekryteringsprojekt. ”Jag körde lastbil i Turkiet, som jag kommer ifrån, och blev jätteglad när jag valdes ut till utbildningen”. FOTO: Ola Torkelsson
Från Postnord

E-handeln växer och antalet hemleveranser ökar, men bristen på yrkeschaufförer i Sverige blir allt mer akut. Enligt Transportföretagen behövs cirka 3 600 chaufförer bara det närmaste halvåret. PostNord gör nu flera satsningar för att lösa bemanningsfrågan.


Rätta artikel

Egentligen borde det vara gyllene tider för logistikbranschen. Antalet godstransporter har ökat, e-handeln slår alla rekord och konsumenternas krav på flexibilitet öppnar för nya typer av hemleveranser. Samtidigt har bristen på yrkeschaufförer blivit ett allt större problem i Sverige. Branschorganisationen Transportföretagen uppskattar att det behövs 50 000 chaufförer de kommande tio åren.

– Transporter är blodomloppet i samhället. Utan förare kan inte varor levereras. Det innebär att företag inte kan utvecklas eller växa och därmed kan inte heller jobb skapas, säger Caj Luoma på Transportföretagen.

– Det är tyvärr en verklighet som vi redan befinner oss i och läget är akut. Vi måste hitta fler chaufförer, men även mekaniker som ser till att fordonsflottorna rullar.

PostNord behöver dig. Sök jobb som chaufför här!

Lucka på arbetsmarknaden
Ett av de drabbade företagen är PostNord, som i dag har omkring 1 800 anställda lastbilschaufförer. Om man räknar in personalomsättning, pensionsavgångar och fortsatt ökning av paketvolymerna behöver företaget runt 1 000 nya chaufförer varje år fram till 2021.

– Det finns en enorm lucka mellan hur e-handeln har vuxit och den kompetens som arbetsmarknaden erbjuder. Det är kanske inte det första man tänker på, att e-handeln också gör att chaufförsbehoven ökar, men paketen måste ju komma fram. De ska köras från företag till terminal, vidare till spridningspunkt och sedan till ombud eller hem till mottagaren. Det är ett enormt maskineri för att få allt att fungera, säger Martin am Zoll, chef för Bemanning i PostNord Sverige.

  Projekt för nyanlända
För att knyta till sig fler chaufförer pågår nu flera initiativ inom PostNord. Till exempel erbjuds medarbetare inom brevbäringen chaufförsutbildning som ett sätt att kompetensväxla när brevvolymerna faller och paketvolymerna ökar. I september startades rekryteringsprojektet PostNord Driver Academy i Örebro som riktar sig till nyanlända som gått SFI och har goda kunskaper i svenska.

– Inom de stora flyktingströmmarna som kom till Sverige 2015 finns många kompetenta människor som vill ha jobb och som kan bli våra chaufförer, säger Helene Hasselskog, chef för HR Organisationsutveckling i PostNord Sverige.

Tretton utvalda personer började sin chaufförsutbildning i oktober och kommer senare att göra praktik på PostNords terminal i Örebro. Målet är att starta liknande utbildningar på ytterligare sju orter i Sverige under våren.

– Tanken är förstås att knyta kandidaterna till oss redan under utbildningstiden. Över tid kommer vi att kunna rekrytera 300 personer per år på detta sätt. Syftet på sikt är att PostNord ska bli självförsörjande på chaufförer, säger Helene Hasselskog.

Zain flydde från Irak och jobbar nu som chaufför på PostNord. Se filmen här!

  Renare arbetsmiljö
Caj Luoma på Transportföretagen tror att chaufförsbristen i samhället till viss del handlar om okunskap kring de möjligheter och fördelar som branschen erbjuder.

– Trots att vi befinner oss i en högkonjunktur, med gott om transportjobb, är det är för få som söker till branschens utbildningar. Skolverkets statistik visar dock att trenden nu börjar vända – antalet sökande till fordons- och transportprogrammet har ökat med cirka 20 procent, vilket är mycket glädjande.

Han tycker att alla aktörer måste bli bättre på att marknadsföra branschens fördelar, som att många får jobb direkt efter examen och att det finns goda möjligheter till att starta eget.

– Teknikutvecklingen har också bidragit till färre tunga lyft och därmed en bättre arbetsmiljö, vilket är en stor fördel.

Fakta: PostNord Driver Academy
En chaufförsutbildning som drivs i samarbete med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket och riktar sig till nyanlända svenska som läst Svenska för invandrare (SFI). Första piloten har precis dragit igång i Örebro och efter årsskiftet tillkommer sju nya orter; Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Jönköping, Växjö och Borlänge. PostNord räknar med att få fram 300 chaufförer per år på det sättet.