Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Annons Innehåll från SJ

5 tips: Så blir du piggare i höstmörkret

Från SJ

Hösten är här – och med den tröttheten. Men det är inte sömnen i sig som ställer till det mest för oss. Det är bristen av ljus. Fast en powernap kan faktiskt rädda dagen.

Rätta artikel

Här är bekvämligheterna du kan se fram emot ombord

Snart ställer vi om till vintertid, vilket betyder att det börjar skymma ännu tidigare på eftermiddagen. Eftersom människan är ett bytesdjur har vi en biologisk klocka som skickar en signal att sova när mörkret faller och en att vakna när solen går upp.

Vi svenskar sover sämst och minst i Europa, enligt en undersökning som Synovate Temo gjorde bland 3 600 personer i sju europeiska länder häromåret. Därför bör den som har möjlighet att ta en vilostund mitt på dagen göra det. En så kallad powernap löser inte alla problem – men vissa.

Det viktigaste är att det råder en sorts tystnad – men gärna med något monotont bakgrundsljud. Det mjuka, sköna tågsätet i en tyst avdelning är det optimala stället för en stunds vila till rälsens dova melodi. Det blir ett behövligt avbrott i arbetet, och ett sätt att ladda batterierna inför eftermiddagen och kvällen.

En nyligen publicerad studie i Journal of Sleep Research berättar att en powernap på 5-10 minuter räcker för att göra en betydligt mer alert och samtidigt öka den mentala kapaciteten. Experterna Clincal Neurophysiology tycker däremot inte att det är länge nog – 20 minuter krävs för att stärka återstoden av dagen.

Forskare hos Nasa har kommit fram till att prestationsförmågan ökar med upp till 34 procent vid en powernap på 20 minuter – och sovstunden gör att både minnet, energin och inlärningsförmågan ökar.

Det är också klokt att dricka en kopp kaffe – före sovstunden. Det tar cirka 20 minuter för det uppiggande koffeinet att nå ut i blodet, varför man får en extra skjuts när det är dags att vakna igen.

Begreppet powernap myntades för övrigt av legendariske Winston Churchill, som gärna tog sig en tupplur varje eftermiddag. Andra framstående personer som också bejakade en sovstund mitt på dagen är Margaret Thatcher, Albert Einstein och vår förre statsminister Göran Persson.

 Fem tips att undvika hösttrötthet:

Ta en powernap, om du har möjlighet.

Se till att vara utomhus på morgonen och lunchen. Ta en promenad och få solljus (vilket du får även om det är molnigt).

Se till att ha bra belysning där du jobbar.

Undvik alltför mycket socker och fyll istället på med d-vitamin.

Rucka inte på rutinerna och se alltid till att ha tid för träning.