Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer
Annons Innehåll från Stockfiller

Så minskar matsvinnet – med hjälp av duons idé

Från Stockfiller
Christopher Jonsson och Jesper Jannesson startade Stockfiller.
Christopher Jonsson och Jesper Jannesson startade Stockfiller.

Enklare inköp, bättre koll på försäljningen – och minskat matsvinn.

Stockfiller är succétjänsten som hjälper matvarubranschen att bli digital.

– En leverantör kan skicka en ”flash” om kort datum för ett livsmedel, och direkt nå tusentals butiker och restauranger, säger Jesper Jannesson, vd på Stockfiller.

Stockfiller – valet för butiker, restauranger och leverantörer

Mängden matavfall som kasseras i Sveriges livsmedelsbutiker är betydligt större än vad tidigare undersökningar har visat. Cirka 100 000 ton matavfall kasserades 2018, enligt en ny kartläggning från Naturvårdsverket.

Det är något Stockfiller vill vara med och ändra på:

– Branschen har tidigare jobbat väldigt ”ö-baserat”, folk håller sig på sin kant och samarbetar inte. Det gör att leverantörerna riskerar att producera för mycket varor – medan butikerna eller restaurangerna kanske inte lyckas sälja det de beställt. Det blir en ond cirkel som inte är bra för varken affärerna eller miljön, säger Jesper Jannesson.

”Sparar massor av tid och pengar”

Tillsammans med affärspartnern Christopher Jonsson startade han Stockfiller hösten 2016.

Med plattformen kan restauranger och butiker göra externa beställningar i en och samma digitala plattform. Idag är 3200 butiker och restauranger samt 500 leverantörer kopplade till Stockfiller.

– Om man tar en typisk butik eller restaurang har de tidigare varit tvungna att mejla, ringa eller till och med faxa varje enskild leverantör när något ska beställas. Nu ger vi inköparna möjligheten att beställa från alla leverantörer på samma ställe, vilket sparar massor av tid och pengar för alla parter.

Baserar hela produktionen på Stockfiller

Genom Stockfiller har inköpare och leverantörer möjlighet till medvetna val som kan minska matsvinnet:

• Leverantörerna kan jobba med riktade kampanjer till exempel om kort datum för ett livsmedel och nå tusentals inköpare. De kan också se hur mycket av deras produkter som faktiskt efterfrågas, och styra produktionen utifrån det.

• Inköparna får bättre uppsikt över vad de köpt in, och slipper därmed sitta på för stora lager med varor som de inte hinner sälja.

– Det är viktigt att jobba aktivt med sin data: att man har en insyn och förståelse för hur försäljning och inköpen går. Det finns verktyg i Stockfiller som underlättar både rapportering och uppföljning för att kunna minimera det osynliga svinnet i logistikledet. Det har tidigare varit svårt att komma åt.

Till exempel baserar ett mejeri hela sin produktion på hur många beställningar som ligger i Stockfiller.

– Om fler börjar jobbar på samma sätt kan svinnet minska på ett påtagligt sätt.

Vill koppla samman världens mat

Nästa steg för Stockfiller är att lansera plattformen internationellt.

– Vår vision är att skapa ett ekosystem som kopplar samman all världens mat – leverantörer, butiker och restauranger i ett digitalt globalt system. Om branschen ska bli hållbar på riktigt ur ett miljöperspektiv, behöver den också bli hållbar ur ett affärsmässigt perspektiv. När ekonomiska och miljömässiga drivkrafter får leva i symbios kan vi driva utvecklingen framåt till sista raden både för företagen och miljön, avslutar Jesper Jannesson.

Stockfiller – valet för butiker, restauranger och leverantörer

FAKTA STOCKFILLER

– En digital plattform som kopplar ihop matbranschen.

– Butiker och restauranger kan beställa varor från alla sina leverantörer.

– Varje leverantör kan lägga upp sortiment och prissättning individuellt anpassade för varje inköpare.

– Systemet samlar all orderhantering på ett ställe. Möjlighet till leveransuppföljning och försäljningsanalys finns.

– Plattformen går att integrera med kundernas befintliga affärssystem.