Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer
Annons Innehåll från VivBon

Enklare vardag för äldre – tack vare ”hustomtarna”

Från VivBon

Han har själv jobbat hos hemtjänsten och sett utmaningarna.

Därför startade Christoffer Bylock VivBon Seniorservice.

– Vi är ”hustomtarna” som får de äldres vardag att gå runt och löser vardagssysslor som kan vara svåra på äldre dagar, säger han.

Få extra hjälp hemma – läs mer om VivBon

Givande, men krävande och stressigt för både de äldre och personalen. Så beskriver Christoffer Bylock arbetet inom hemtjänsten. Ett yrke han själv arbetade inom under sin studietid.

– Framförallt oroades jag över den höga personalomsättningen och den korta tiden man hade på sig att träffa de äldre, man skulle ju hinna med så mycket på några få minuter innan det var dags att ge sig iväg till nästa, berättar Christoffer Bylock.

Vill göra något för de äldre

De senaste åren har drivit flera framgångsrika bolag inom service. Efter att ha sålt ett av dessa riktade han blickarna mot äldreomsorgen – och bildade Vivbon Seniorservice.

– Genom åren har jag burit med mig tankarna att göra något för de äldre. Jag tror att de flesta entreprenörer startar bolag för att de ser ett behov och här kunde jag ju absolut se detta, inte minst för att man själv en dag ska bli gammal, säger han.

För att få en dagsfärsk syn på vilka behov äldre idag gjorde han noggrann research – fast på ett annorlunda sätt:

– Jag tog jobb på en firma som hade avtal med alla hemtjänster i hela Stockholm för att sätta mig in hur det ser ut idag. Jag samlade ihop alla synpunkter de äldre hade och fick en bra grund hur vi skulle utforma tjänsten.

”Matlagningen är väldigt populär”

Idag har Vivbon funnits i drygt två år och erbjuder ett flertal tjänster som förenklar äldres vardag (se faktaruta nedan). Flera tjänster ger även rätt till RUT-avdrag och kan skräddarsys. Bland kunderna finns såväl seniorer som vill ha lite extra hjälp hemma, men även personer med hemtjänst i behov av ytterligare stöd.

– I den första gruppen är det populärt med att våra trädgårdstjänster och städning medan den andra gruppen gärna tar hjälp med matlagning, sällskap till doktorn och tvätt, säger Bylock och fortsätter:

– Matlagningen är väldigt populär. Då gör vi upp matlistor tillsammans för en hel vecka, handlar precis det de vill ha och lagar maten.

Möjlighet att få hem en doktor i samarbete med systerbolaget Doktorhemma och tandläkarbesök i hemma med mobil tandläkare– ja även frisör och personlig tränare är möjligt:

– Många blir överraskade och glatt förvånade över att det går att få hjälp även med de sakerna därhemma.

Alltid samma personal

En hörnsten i verksamheten är att seniorerna alltid ska få träffa samma lokalt förankrade och utbildade personal, som stannar i minst 2,5 timmar. Enligt Christoffer är söktrycket bland villig personal högt:

– De ser att vi satsar på vettiga saker, att vi vill hjälpa de äldre. Här får de leva ut sin yrkesroll fullt ut, ha rimliga scheman och träffa de äldre i lugn och ro. De tycker det är jätteskönt.

Vad får ni för reaktioner bland seniorerna?

– Alla vi har pratat med är jättenöjda, de är återkommande. Sedan har vi de anhöriga som tycker det är underbart, de kan slippa oroa sig.

VivBon – sätt guldkant på vardagen

FAKTA: VivBon Seniorservice

Erbjuder bland annat följande tjänster:

– Hemmafint (RUT)

– Kök och mat (RUT)

– Klädvård (RUT)

– Vardagssysslor (RUT)

– Hjälp med teknik (RUT)

– Hjälp på resor (RUT)

– Hushållerska (RUT)

– Sällskap

– Hembesök av läkare

– Tandläkare hemma

– Frisör hemma

– Personlig tränare i hemma