Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

DN Debatt

“Alltför sen satsning på ett tredje språk”

Om vi vill att våra barn ska bli duktiga på främmande språk måste de börja med engelska i förskolan och det tredje språket i småskolan, skriver professor Hugo Lagercrantz i en replik.

Tyska och kinesiska studeras av alltför få elever i årskurs 9 i grundskolan, enligt Metta Fjelkner och Tobias Krantz på DN Debatt 21/9.

Det är lätt att instämma i deras ”take-home-message” att ta språkstudierna till en ny nivå. Men de verkar utgå från att man skall börja studera det tredje språket först när man kommer till högstadiet. Det torde vara ganska meningslöst åtminstone när det gäller kinesiska. Men även de flesta ungdomar, som kommer att läsa tyska, franska och spanska kommer sannolikt bara att förvärva turistkunskaper i dessa språk, om de inte tillbringar en längre tid i Tyskland, Frankrike eller Spanien.

Den amerikanska forskaren Patricia Kuhl har visat att amerikanska barn kan lära sig kinesiska från nio månaders ålder. Då fungerar barnets hjärna som en magnet när det gäller att absorbera nya ord. Det är en kritisk period då hjärnan är mottaglig för att lära sig ett eller flera modersmål.

Fönstret för denna inlärning stängs vid fem års ålder. Fortfarande kan dock barnet före puberteten ganska lätt lära sig ett andra och tredje språk, men sedan blir det betydligt svårare. Då får ungdomarna traggla de tyska prepositionerna och de franska oregelbundna verben för att inte tala om kinesiskan. Bildningen av nya synapser minskar och det är nästan omöjligt att lära sig tala ett nytt språk utan brytning.

Kuhl menar att undervisning av franska eller spanska på högstadie- och gymnasienivå är nästan helt meningslöst. Hur många amerikaner kan tala ett andra språk, om de inte har vistats i en främmande språkmiljö?

Om vi vill att våra barn skall bli duktiga på främmande språk bör de börja med engelska i förskolan och det tredje språket i småskolan. Och franskan är minst lika viktig som tyskan, inte minst i Bryssel och i Afrika.

Hugo Lagercrantz
professor Karolinska Institutet, överläkare neonatalavdelningen Astrid Lindgrens barnsjukhus

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.