Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-12-03 09:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/anmalningshysteri-far-varannan-larare-att-inte-ingripa-mot-stoket/

DN Debatt

DN Debatt. ”Anmälningshysteri får varannan lärare att inte ingripa mot stöket”

77 procent av lärarna tror inte att skriftliga ordningsomdömen bidrar till att elever som ofta stör studieron förbättrar sitt beteende. Drygt 7 av 10 tror inte att ordningsomdömen bidrar till att öka studieron, skriver Johanna Jaara Åstrand.
77 procent av lärarna tror inte att skriftliga ordningsomdömen bidrar till att elever som ofta stör studieron förbättrar sitt beteende. Drygt 7 av 10 tror inte att ordningsomdömen bidrar till att öka studieron, skriver Johanna Jaara Åstrand. Foto: Pontus Lundahl/TT

DN DEBATT 21/9. Nästan hälften av lärarna tvekar att gripa in i stökiga situationer i skolan, enligt en ny undersökning. Lärarna är exempelvis osäkra på hur de ska agera när en elev vägrar lämna klassrummet trots att de har visat ut eleven. Detta ska inte tolkas som att lärarna är dåligt insatta – juridiken är oklar. Därför måste skollagen ses över, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in