Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

DN Debatt

”Bilen är en förutsättning för den hållbara staden”

På DN Debatt den 26 januari skriver fyra forskare att vi fortsätter att flytta till stora städer för närhetens och täthetens skull och att det är möjligt att vi börjar se en ”peak car”. Författarna glömmer dock bort en viktig faktor när det gäller bilismen i våra städer, nämligen att bilinnehavet och vår bilpark växer, skriver Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Bilinnehavet ökar inte bara på landsbygden utan även i storstäderna. Allt fler hushåll i storstäderna uppger att de har tillgång till minst två bilar, och allt färre hushåll väljer att vara utan bil. Att bilkörningen inte ökar är en naturlig effekt av att bilinnehavet ökar, eftersom varje bil körs kortare sträckor.

Författarna skriver att den största minskningen finns hos unga män i storstäderna, vilket är sant, men de glömmer bort att nämna att bilkörningen ökar hos äldre och framför allt kvinnor. Dessa två trender tar i dag ut varandra, vilket gör det omöjligt att slå fast att vi har en ”peak car”-trend. Förutom att kvinnornas bilkörning ökar har även bilägandet bland kvinnor ökat, med 80 procent sedan mitten av 1980-talet.

Vi ska självklart ta till vara urbaniseringstrenden på ett klokt och effektivt sätt. Samhället bör sträva efter ett transporteffektivt samhälle där en integrering av transportslagen underlättas genom att tänka på hela resan från start till mål. Det viktiga är tillgänglighet – att smidigt och effektivt komma fram till sitt mål. En ökad effektivitet i transportsystemet kräver ett väl fungerande samspel mellan trafikslagen.

Vi resekonsumenter är alla ”blandare”, det vill säga vi använder olika transportmedel; bilen, cykeln, eller kollektivtrafiken för olika ändamål. Vi är inte bilister eller cyklister, utan vi nyttjar olika transportmedel under en dag och ibland till och med under en och samma resa. Exempelvis måste hela resan fungera smidigt för en person som påbörjar sin resa med bil från sin bostad i en av länets ytterkanter till en infartsparkering för att sedan ta sig vidare med kollektivtrafiken till sin arbetsplats i city. Det är möjligt att få en tät promenadstad utan att offra bilen.

Enligt författarna har bilismen blivit omodern och kontraproduktiv därför att den förstör stadsmiljön och ökar avstånden mellan människor. Här borde författarna lyssna på medborgarna om de anser samma sak. En undersökning som gjordes av Demoskop i våras visar att de som bor i storstad behöver bilen för att klara vardagen. 75 procent av de tillfrågade i Stockholm anser att det är viktigt att det i nya bostadsområden planeras för bilars framkomlighet och parkering. 59 procent anser att det är viktigt att ha kunna ha bil även om man bor i en storstad.

Författarna vill se en utveckling av den nationella och regionala stadspolitiken. Att inte ha med bilen i denna utveckling är kontraproduktivt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.