Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-16 02:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/blind-kapitalism-tar-over-efter-medvetna-publicister/

DN Debatt

DN Debatt. ”Blind kapitalism tar över efter medvetna publicister”

Sveriges Radios ledning: Regeringen öppnar för strid om public service. Är verkligen det stora problemet att vi har för många lyssnare? I ett linjetal nyligen öppnade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth mycket tydligt för att skära ned public servicebolagens budgetar. Den inte alltför djärva tolkningen är att hon anser att uppdraget för public service bör smalnas av. Det som är möjligt för kommersiella aktörer att tjäna pengar på – till exempel den breda sporten och underhållningen – ska bort från public service. Det här är en radikal kommersialisering av mediemarknaden. En blind kapitalism utan medvetna publicister. Är verkligen mediesamhällets stora problem att public service har för mycket pengar och för många lyssnare och tittare, skriver Mats Svegfors och Cilla Benkö.
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in