Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-04 03:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/bolag-och-brukare-har-fel-om-kris-i-assistansen/

DN Debatt

DN Debatt. ”Bolag och brukare har fel om kris i assistansen”

Det är vanligt att en person som tänker ansöka om assistansersättning först vänder sig till ett bolag för intern utredning och rådgivning där och därefter ansöker om förmånen hos Försäkringskassan, skriver artikelförfattarna.
Det är vanligt att en person som tänker ansöka om assistansersättning först vänder sig till ett bolag för intern utredning och rådgivning där och därefter ansöker om förmånen hos Försäkringskassan, skriver artikelförfattarna. Foto: Hasse Holmberg TT

Assistansersättningen fortsätter öka. Vi förstår att den som får ett negativt besked om ersättning kan uppleva sin situation som krisartad. Men Försäkringskassan följer det regelverk som beslutats av riksdagen. Och antalet timmar per brukare ökar, skriver Ann-Marie Begler och Adriana Lender, Försäkringskassan.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in