Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-08-10 07:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/bolag-och-brukare-har-fel-om-kris-i-assistansen/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Bolag och brukare har fel om kris i assistansen”

Det är vanligt att en person som tänker ansöka om assistansersättning först vänder sig till ett bolag för intern utredning och rådgivning där och därefter ansöker om förmånen hos Försäkringskassan, skriver artikelförfattarna.
Det är vanligt att en person som tänker ansöka om assistansersättning först vänder sig till ett bolag för intern utredning och rådgivning där och därefter ansöker om förmånen hos Försäkringskassan, skriver artikelförfattarna. Foto: Hasse Holmberg TT

Assistansersättningen fortsätter öka. Vi förstår att den som får ett negativt besked om ersättning kan uppleva sin situation som krisartad. Men Försäkringskassan följer det regelverk som beslutats av riksdagen. Och antalet timmar per brukare ökar, skriver Ann-Marie Begler och Adriana Lender, Försäkringskassan.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis till 25 september!

Alla artiklar gratis fram till 25 september, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.