Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Debatt

”Debatten i Sverige om avgifter skrämmer”

Det är oroande att se vilket håll debatten om studieavgifter tar i Sverige. Det är knappast överraskande att individuella akademiker vill se mer resurser till sin verksamhet. Vad som oroar mest är bristen på strukturell analys av den enorma roll som avgiftsfri utbildning av god kvalitet faktiskt spelar i samhället, skriver Elisabeth Gehrke, ordförande i Europeiska studentunionen.

En avgiftsfri högre utbildning är inte en lyxvara, det är en grundläggande förutsättning för en väl fungerande demokrati och hållbar ekonomisk tillväxt.

Listan på forskning som bevisar relationen mellan utbildning för socialt engagemang, demokrati, jämlikhet, ekonomisk tillväxt och generellt välmående i samhället är milsvid. Även individer som själva väljer att inte studera gynnas av fri utbildning på grund av alla dess positiva effekter för samhället i stort. Fri utbildning håller även nere kostnaderna för den övriga välfärden. Vem tänker sig egentligen dessa engagerade debattörer ska betala de ökade löner som kommer krävas när exempelvis våra läkare måste betala av studielån i mångmiljonklassen?

Man ska heller inte underskatta det signalvärde som den avgiftsfria högre utbildningen ger till medborgarna. Det svenska samhället har en unikt hög nivå av social tillit och tillit till staten. Det är hörnpelare i ett fungerande välfärdssamhälle. Det finns få möjligheter för politiker att ge medborgare en positiv relation till staten, fri utbildning är en av de främsta. Att rasera en långsiktig uppbyggnad av ett välfärdssamhälle på grund av ett kortsiktigt och högst hanterbart problem som ökad kvalitet faktiskt är i jämförelse vore helt enkelt dumt.

Det är lätt att tro att studieavgifter skulle resultera i mer resurser till utbildning. Men sett ur ett internationellt perspektiv kan man se att när avgifter införs sänks också de statliga intäkterna. Antalet studenter går ner, inte bara ifrån en bred bakgrund men även i stort. Detta i kontrast till att investering i utbildning alltid resulterar i vinst för både samhälle och individ.

Utbildning är en process vars faktiska resultat är oerhört svårt att förutspå innan man gått igenom den. Utbildning är således inte och kan inte vara en enkel handelsvara. Vi måste sluta tala i termer som reducerar den roll utbildning spelar. ”Vi har inte råd” är heller aldrig en given sanning, det handlar om politiska prioriteringar. Den nordiska modellen för utbildning fungerar, detta bekräftar en lång rad internationella aktörer så som OECD och världsbanken.

Vi måste fråga oss vad som är viktigast. Även om ett land som Sverige inte har de allra främsta så kallade ”elituniversiteten”, om man ser till rankningar, kan man se att chansen är större att du som svensk medborgare får läsa på att av världens 200 främsta lärosäten än i länder med en avgiftsmodell.

Om något bör den nordiska modellen inte riskeras, inte heller bara värnas utan tas på export. Vi bör vända debatten och tala om fri utbildning som den mänsklig rättighet den faktiskt är.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.