Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 07:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/debatten-om-reklamen-behover-bli-mer-nyanserad/

DN Debatt

DN Debatt. ”Debatten om reklamen behöver bli mer nyanserad”

Huvudargumentet för de kritiskt inställda är att reklamen är ett onödigt verktyg som skapar behov som inte finns. Reklam ses som konservativ och bygger på stereotypa könsroller, fördomar och myter, skriver Marie Grusell.
Huvudargumentet för de kritiskt inställda är att reklamen är ett onödigt verktyg som skapar behov som inte finns. Reklam ses som konservativ och bygger på stereotypa könsroller, fördomar och myter, skriver Marie Grusell. Foto: Magnus Hallgren

Ideologiskt styrd. Det är hög tid att sluta utmåla reklam som något svart eller vitt. Synen på reklam är mer komplex. I utbyte mot tomma ord och retoriska excesser behöver vi mer nyanserade debatter som hjälper till att öka uppmärksamheten och kunskapen om reklamens olika sidor, skriver medieforskaren Marie Grusell.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in