Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-14 14:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/den-stora-lararutbildningen-kan-inte-ha-manga-sokande-per-plats/

DN Debatt Repliker

DN Debatt Repliker. ”Den stora lärarutbildningen kan inte ha många sökande per plats”

REPLIK DN DEBATT 22/6.

Lärarutbildare på Karlstads universitet: Lärarutbildningen är Sveriges största utbildning och väldigt attraktiv när det gäller antalet sökande.

En modern lärarutbildning behöver ha en stark vetenskaplig förankring och samtidigt förbereda studenten för yrkesrollen. Inger Enkvists förslag till ny lärarutbildning riskerar att försvåra för forskningsförankringen på flera lärarprogram samt splittra upp lärarutbildningen så att den inte längre blir professionsbaserad. Vår vision på Karlstads universitet är i stället en lärarutbildning som sätter lärarblivandet i fokus genom hela utbildningen och skapar yrkesidentitet och engagemang – på vetenskaplig grund.

Utgångspunkten för Enkvists artikel är dock bra och viktig – det råder en allt ökande lärarbrist, vilket är oroande då vi vet att utbildade lärare är helt centralt för elevers lärande. Det gör att vi behöver bygga ut lärarutbildningen. Enkvist menar att ett söktryck på 1,4 sökande per plats är problematiskt eftersom det ibland innebär att alla sökande kommer in. 

I praktiken kan en så stor utbildning som lärarutbildningen inte ha särskilt många sökande per plats. Det säger sig självt att en utbildning med 14.000 nybörjare per år från årskullar med i genomsnitt 100.000 individer inte kan ha särskilt många sökande per plats. Lärarutbildningen är Sveriges största utbildning och väldigt attraktiv när det gäller antalet sökande. Det är bara det att för att täcka behovet måste den bli ännu mer attraktiv.

Forskning visar att det finns större träffsäkerhet med att basera urval och behörighet på basis av betyg än på basis av enskilda tester.

Utbildningar ska inte vara längre än nödvändigt, men det är feltänkt att som Enkvist föreslår förkorta förskollärarprogrammet, f-3 och yrkeslärarprogrammet. Dessa program leder fram till avancerade yrkesroller som enligt skollagen ska vila på vetenskaplig grund. Det är tvärtom problematiskt att bland annat förskollärarprogrammet är så kort att det inte ger forskarbehörighet, vilket försvårar den långsiktiga kompetensförsörjningen. Det är skälet till att Karlstads universitet nu tar fram en magister- och masterutbildning som ska ge forskarbehörighet för förskollärare.

Enkvist förslag om ett kunskapsbaserat antagningstest underkänner hela upplägget för hur vi bedömer behörighet i svensk högskoleutbildning. Forskning visar att det finns större träffsäkerhet med att basera urval och behörighet på basis av betyg än på basis av enskilda tester. 

Ett alternativ till Enkvists förslag är att lärarutbildningarna bättre följer upp studenternas förmågor under lärarutbildningens gång och stöttar studenter som visar upp brister. Lärarutbildningen rekryterar brett och har studenter med vitt skilda bakgrunder, vilket innebär att det kan behövas metoder och stödformer som passar de nya studentgrupperna. Vi ser en stor fördel med en bred rekrytering, eftersom en sådan underlättar när det gäller att utveckla studenternas förmåga till undervisning för alla, oavsett bakgrund.

Vi instämmer dock till fullo med Enkvist att det vetenskapliga behöver förstärkas, då lärarutbildning ska, som all högskoleutbildning, vila på vetenskap och beprövad erfarenhet. Därför har vi på Karlstads universitet tagit fram en ny vision och strategi där vi vill utveckla lärarutbildningen med förankring i forskningen. För att stärka forskningskopplingen i lärarutbildningen behöver vi bland annat öka antalet forskarstudenter och utveckla forskarskolor. Medverkandet i ULF-projektet skapar förutsättningar för Karlstads universitet att utveckla strukturer för den praktiknära forskning som är så viktig för lärarutbildningen. 

I vår vision ingår också en bättre yrkeskoppling genom stark växelverkan mellan teori och praktik i samverkan med skolhuvudmännen. I stället för den uppsplittrade lärarutbildning som Enkvist skissat på är vår vision en lärarutbildning som sätter lärarblivandet i fokus och skapar yrkesidentitet och engagemang genom hela utbildningen.

Ämnen i artikeln

Skolan
Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt