Vi är inte säkra på att Förbifarten är det bästa sättet att tillgodose det framtida arbetsresandet inom en stor arbetsmarknadsregion. Vi tror heller inte att transportsektorns klimatproblem självklart löses genom introduktionen av elbilar och förnybara bränslen. En allsidig undersökning kanske kommer fram till att Förbifarten är bästa sättet att använda 31 miljarder kronor, men den kan också landa i att yteffektiv kollektivtrafik är bättre anpassad till dagens och morgondagens transportbehov, skriver elva forskare på KTH och VTI.
DIGITAL PRENUMERATION
Läs gratis hela sommaren.
Alla artiklar gratis fram till 31 augusti, sen för halva priset i ett helt år (endast 75 kr/mån). Därefter ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.