Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-07-06 22:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/elevers-ovana-vid-informativ-text-kan-forklara-pisa-raset/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Elevers ovana vid informativ text kan förklara Pisa-raset”

Förtrogenheten med informationstextens konventioner är en av de faktorer som pålitligast ökar läshastighet och minnesbehållning hos försökspersoner i alla åldrar, skriver Lars Melin.
Förtrogenheten med informationstextens konventioner är en av de faktorer som pålitligast ökar läshastighet och minnesbehållning hos försökspersoner i alla åldrar, skriver Lars Melin. Foto: FREDRIK SANDBERG TT

Två skilda läsarter. I skolan har balansen tippat över till fördel för det prestigefyllda skönlitterära läsandet. Vi kommer att få se fortsatt svaga Pisa-resultat om inte informationslitteraturens status höjs, bruket av läromedel i skolans alla ämnen ökar och lärartid medvetet styrs mot samtal kring informativ text, skriver docent Lars Melin.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis fram till september!

Alla artiklar gratis fram till 31 augusti, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.