Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-23 04:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/elevers-ovana-vid-informativ-text-kan-forklara-pisa-raset/

DN Debatt

DN Debatt. ”Elevers ovana vid informativ text kan förklara Pisa-raset”

Förtrogenheten med informationstextens konventioner är en av de faktorer som pålitligast ökar läshastighet och minnesbehållning hos försökspersoner i alla åldrar, skriver Lars Melin.
Förtrogenheten med informationstextens konventioner är en av de faktorer som pålitligast ökar läshastighet och minnesbehållning hos försökspersoner i alla åldrar, skriver Lars Melin. Foto: FREDRIK SANDBERG TT

Två skilda läsarter. I skolan har balansen tippat över till fördel för det prestigefyllda skönlitterära läsandet. Vi kommer att få se fortsatt svaga Pisa-resultat om inte informationslitteraturens status höjs, bruket av läromedel i skolans alla ämnen ökar och lärartid medvetet styrs mot samtal kring informativ text, skriver docent Lars Melin.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in