Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-26 00:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/en-nollvision-i-tio-punkter-kan-fa-slut-pa-tagkaoset/

DN Debatt

DN Debatt. ”En nollvision i tio punkter kan få slut på tågkaoset”

Signalfel, spårfel, växelfel, nedrivna kontaktledningar, fordonsfel, spårspring och annat motverkar järnvägens möjligheter att bli navet i framtidens transportsystem. Förseningar och inställda tåg kostar samhället åtskilliga miljarder kronor om året, skriver artikelförfattarna.
Signalfel, spårfel, växelfel, nedrivna kontaktledningar, fordonsfel, spårspring och annat motverkar järnvägens möjligheter att bli navet i framtidens transportsystem. Förseningar och inställda tåg kostar samhället åtskilliga miljarder kronor om året, skriver artikelförfattarna. Foto: Johan Nilsson/TT

DN DEBATT 16/6. Tågkaoset i Sverige måste upphöra. Ett samlat grepp är nödvändigt och Trafikverkets behöver återta underhållsarbetet i takt med att de externa kontrakten går ut. Resurser som går till att administrera upphandlingar kan istället användas till fler anställda som gör det faktiska arbetet, skriver Karin Svensson Smith (MP), Evert Andersson och Christer Ljungberg.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in