Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-24 13:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/finland-ar-inget-foredome-skolframgangarna-feltolkas/

DN Debatt

DN Debatt. ”Finland är inget föredöme – skolframgångarna feltolkas”

Gustav Fridolin (MP) på skolbesök. Finland framhålls ofta som ett gott exempel i skoldebatten, och skolministern var en av gästerna vid det svenska statsbesöket i mars. Men förklaringen finns inte i landets nuvarande skolpolitik, skriver debattören. Bilden är från ett annat tillfälle. Foto: Claudio Bresciani / TT

Falska samband. Den finländska skolans framgång är inte frukten av politiska ­reformer. I stället är det specifika, sociokulturella skäl och snabb ­samhällsutveckling ­under efterkrigstiden som förklarar de goda resultaten. Sentida skolpolitik har tvärtom lett till försämringar, skriver forskaren Gabriel Heller Sahlgren.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in