Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-06 16:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/foretagen-bar-sjalva-ansvar-for-offentlig-nedskrapning/

DN Debatt

DN Debatt. "Företagen bär själva ansvar för offentlig nedskräpning"

Besvärande topplista från Håll Sverige Rent: Philip Morris, GB Glace och snustillverkaren Swedish Match lämnar störst tillskott till sopbergen. Nedskräpning tillhör våra i särklass vanligaste miljöbrott. Ändå drabbas ytterst sällan någon av påföljd för nedskräpningsbrott - samhället ser helt enkelt mellan fingrarna. Inga nationella politiska initiativ har gjorts för att minska nedskräpningen. När stiftelsen Håll Sverige Rent har samlat in och räknat märkesskräp kan man konstatera att det ånyo är några av de största producenternas varumärken som skräpar ned mest, exempelvis Coca-Cola, McDonald's och 7-Eleven. En ny Sifo-undersökning visar att 43 procent av svenskarna vill ha hårdare straff mot nedskräpning. Om inte samhället, producenter och enskilda medborgare gemensamt gör krafttag så tvingas vi ge polis och åklagare i uppdrag att stoppa nedskräpningen, skriver Ingvar Bingman, styrelseordförande, och Joakim Brodahl, projektledare i Håll Sverige Rent.
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in