DN DEBATT 14/5.
Fem KTH-forskare: Men det finns goda möjligheter att öka kapaciteten i järnvägssystemet utan investeringar i helt nya stambanor.
Det finns en uppenbar risk att investeringen i höghastighetsbanor inte leder till positiva klimateffekter och att det inte är rimligt att motivera dem med klimatskäl. Inget av Trafikverkets scenarier från mars i år ger någon positiv klimateffekt om man tar hänsyn till uppdaterade antaganden om flygets teknikutveckling och bränslen.
DIGITAL PRENUMERATION
Läs gratis hela sommaren.
Alla artiklar gratis fram till 31 augusti, sen för halva priset i ett helt år (endast 75 kr/mån). Därefter ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.