Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-10 09:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/hur-man-an-mater-faller-svenska-skolresultat-kraftigt/

DN Debatt

DN Debatt. ”Hur man än mäter faller svenska skolresultat kraftigt”

Det finns inget stöd för påståendet att svenska elever kompenserar svaga resultat på kunskaps- och färdighetstest med en större kreativ förmåga, skriver artikelförfattarna.
Det finns inget stöd för påståendet att svenska elever kompenserar svaga resultat på kunskaps- och färdighetstest med en större kreativ förmåga, skriver artikelförfattarna. Foto: Fredrik Sandberg TT

Ny kartläggning. I slutet av 2016 kommer resultaten från nya skolundersökningar. För att kunna dra vettiga slutsatser av dessa har vi gjort en kartläggning av tidigare mätningar. Vi ser klara bevis för att resultaten faller och att det rör sig om kunskapsförsämringar både i absoluta och relativa tal, skriver Magnus Henrekson och Sebastian Jävervall.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in