Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-02 08:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/i-miljopartiets-varld-kanske-alla-kan-aka-buss/

DN Debatt Repliker

DN Debatt Repliker. ”I Miljöpartiets värld kanske alla kan åka buss”

SLUTREPLIK DN DEBATT 14/6.

Moderata ledare i Stockholmsregionen: En storstadsregion behöver en kombination av infrastrukturlösningar för att fungera.

I en replik på vårt inlägg om en omstart av Stockholm menar Miljöpartiet att vi enbart fokuserar på flyget. Detta trots att vi utförligt beskriver hur satsningar på utbildning, bostäder, företagande och infrastruktur kan ta regionen ur krisen.

I Miljöpartiets värld kanske alla kan åka buss, men i verkligheten finns behov som varutransporter, fritidsaktiviteter, affärsmöten och turism. En storstadsregion behöver en kombination av infrastrukturlösningar för att fungera.

Det är ännu svårt att veta den exakta omfattningen av krisen, men av det totala antalet varsel i mars och april lades över hälften i Stockholms län. Många av dem leder nu till uppsägningar och helt oavsett vad man tycker om Arlanda så riskerar tiotusentals stockholmare att fastna i arbetslöshet. Det borde Miljöpartiet bekymra sig mer över, än att förfasa sig över enskilda trafikslag.

På Moderaternas initiativ finns nu en majoritet i riksdagen för fortsatt utbyggnad av Arlanda som regeringen måste förhålla sig till.

Trots stora ord så var det Miljöpartiet som i förra veckan presenterade ett stödpaket till flygindustrin på över 8 miljarder kronor. Det är bra även om beskedet om en stoppad utbyggnad av Arlanda vore förödande för regionen. Det är fortfarande oklart om förra veckans besked var ett villkor för att Miljöpartiet skulle stödja SAS eller om det inte fanns en sån överenskommelse. Regeringen och januaripartierna gav helt olika besked både på nationell och regional nivå. På Moderaternas initiativ finns nu dock en majoritet i riksdagen för fortsatt utbyggnad av Arlanda som regeringen måste förhålla sig till.

Vi står mer än redo för utbyggnaden av tunnelbanan, på den punkten är det regeringen som inte ger besked. Mer tunnelbana ska till i kombination med en utbyggnad av Roslagsbanan, Spårväg syd och satsningar på Tvärförbindelse Södertörn och Östlig förbindelse. Det ena ska inte utesluta det andra i en region med framtidsambitioner.

Det ena ska inte utesluta det andra i en region med framtidsambitioner.

Att Stockholm kommer igång efter coronautbrottet är avgörande för att inte regionen ska bli lidande under mycket lång tid. Det görs genom att underlätta för människor att hitta jobb och bostad och för företag att starta, växa och utvecklas i regionen. För det behövs infrastruktur värdig en storstad och att vi river de tillväxthinder som finns i dag.

Det är viktigt att se helheten och komma med konstruktiva lösningar för framtiden, inte genom ineffektiv symbolpolitik eller krig mot enskilda trafikslag.

Under de senaste tio åren har Stockholm stått för cirka 40 procent av Sveriges totala tillväxt och skapat hälften av alla nya jobb. Det är därför viktigt för fler delar av Sverige än för Stockholmsregionen att ekonomin kommer igång igen. Det borde även Miljöpartiet tycka.

Ämnen i artikeln

Arlanda
Flygtrafik
Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt