Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

DN Debatt

”KD tävlar med FP om gårdagens skola”

Det är minst sagt en bakåtsträvande agenda som Göran Hägglund vill ge den svenska skolan. I stället måste vi satsa på ett skolsystem som ger individerna utrymme och som präglas av att ha öppna dörrar, skriver Miljöpartiets Jabar Amin i en replik.

Låt mig välkomna Göran Hägglund och Kristdemokraterna in i debatten om skolan. Men med artikeln på DN Debatt (4/11) verkar det mer som om Kristdemokraterna nu tar upp kampen med Folkpartiet och Jan Björklund om vem som bäst förespråkar gårdagens skola.

När utvecklingen av applikationer för mobiltelefoner och metoder för att använda sociala medier i undervisningen går på högvarv fortsätter Hägglund nu argumentera för att förbjuda mobiltelefonerna helt. Det går bara att tolka artikeln som om Hägglund inte anser att de disciplinära åtgärderna som Jan Björklund redan gjort är tillräckliga. Utan det krävs mer av sådana, och mer befogenheter för att skapa ordning och reda i skolan. Men auktoritär behöver bara den vara som saknar auktoritet, som Sven-Eric Liedman en gång uttryckte det. Skolan ska dessutom bejaka teknikutvecklingen.

Det är inte mer befogenheter och mer disciplin som behövs för att svenska skolan ska utvecklas. Jag tror alla Sveriges lärare minns Göran Hägglunds motstånd mot satsningar på bättre arbetsvillkor för lärare inför höstens budget. I stället var sänkt restaurangmoms mer prioriterad, och så blev det också i budgeten.

Elever har själsliga behov skriver Göran Hägglund. Därför ska elever i skolan inte bara bedömas efter hur väl de lyckas nå kunskapsmålen, utan också efter deras personlighet. Vilken arbetsmiljö skapas då? Kommer den ökade stressen och ångesten som våra unga i skolan bär på att minska med en sådan reform? Det är minst sagt en bakåtsträvande agenda som Göran Hägglund vill ge den svenska skolan.

Sveriges elever behöver inte betygssättas efter sin personlighet utan mötas som de individer de är. Genom att ge bättre förutsättningar till förtroendefulla relationer i klassrummet ökar också möjligheterna för eleverna att utveckla de kompetenser som krävs för att fungera som solidariska individer i alla våra olika roller i samhället, som Hägglund så fint uttrycker det. Men sådana reformer vill inte Hägglund se.

När det kristdemokratiska partiet tycker att skolan ska ge eleverna ”karaktär” riktas inte tankarna direkt till en kreativ lärandemiljö där alla elever kan utvecklas efter bästa förmåga och till sin största potential. Om vi ska upprätta ett modernt bildningsideal bör vi förkasta det kristdemokratiska karaktärskravet; och i stället satsa på ett skolsystem som ger individerna utrymme och som präglas av att ha öppna dörrar.

Göran Hägglund har rätt i en sak: Kristdemokraterna har varit med och förändrat svensk skolpolitik. De har stått bakom en utveckling som stängt dörrarna för massor av unga människor och som kategoriserat elever i dem som antas lyckas och dem som förmodas inte lyckas. Skolans kunskapsuppdrag har smalnats av och allt fler lärare överväger att lämna sitt yrke. Kristdemokraterna borde inte vara så stolta över detta.

Jabar Amin, utbildningspolitisk talesperson (MP)

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.