Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-11-26 13:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/klimatet-raddas-inte-med-konsumentinformation/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Klimatet räddas inte med konsumentinformation”

Det växande antalet hållbarhetsmärkningar som syns på produkter eller uppmaningar på hyllkanter i affärer visar att näringslivet tror på information som metod trots ineffektiviteten, skriver artikelförfattarna.
Foto: Marc Femenia/TT

DN DEBATT 27/9.

Fyra forskare: Påfallande ofta bygger politiska utspel på önsketänkande om informationstörstande konsumenter som gör fria konsumentval.

Trots att det saknas vetenskapligt stöd för att man kan förändra privat konsumtion genom att informera konsumenter om produkters hållbara egenskaper dominerar sådana metoder, skriver Cecilia Solér, Robin Bankel, Katarina Graffman och Jacob Östberg.

DIGITAL PRENUMERATION

Missa inte!

Läs DN gratis fram till mars 2023.

Alla artiklar gratis fram till 28 februari 2023, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.