Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-06 22:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/klimatet-raddas-inte-med-konsumentinformation/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Klimatet räddas inte med konsumentinformation”

Det växande antalet hållbarhetsmärkningar som syns på produkter eller uppmaningar på hyllkanter i affärer visar att näringslivet tror på information som metod trots ineffektiviteten, skriver artikelförfattarna.
Det växande antalet hållbarhetsmärkningar som syns på produkter eller uppmaningar på hyllkanter i affärer visar att näringslivet tror på information som metod trots ineffektiviteten, skriver artikelförfattarna. Foto: Marc Femenia/TT

DN DEBATT 27/9.

Fyra forskare: Påfallande ofta bygger politiska utspel på önsketänkande om informationstörstande konsumenter som gör fria konsumentval.

Trots att det saknas vetenskapligt stöd för att man kan förändra privat konsumtion genom att informera konsumenter om produkters hållbara egenskaper dominerar sådana metoder, skriver Cecilia Solér, Robin Bankel, Katarina Graffman och Jacob Östberg.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in