Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-16 16:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/konfessionalitetsbegreppet-i-skollagen-ar-meningslost/

DN Debatt

DN Debatt. ”Konfessionalitetsbegreppet i skollagen är meningslöst”

Med en omformulering i skollag och läroplan skulle vi kunna bygga grunden till en skola som respekterar alla elevers tro och övertygelser, utan att tumma på de rättigheter att välja en utbildning som slås fast i internationella deklarationer om de mänskliga rättigheterna, skriver artikelförfattarna.
Med en omformulering i skollag och läroplan skulle vi kunna bygga grunden till en skola som respekterar alla elevers tro och övertygelser, utan att tumma på de rättigheter att välja en utbildning som slås fast i internationella deklarationer om de mänskliga rättigheterna, skriver artikelförfattarna. Foto: Michael Probst AP

Ändra lagen. Skollagen säger att undervisningen i alla skolor ska vara icke-konfessionell. Men det bryter mot Europakonventionen. Dessutom blir resonemanget i lagen förvirrande då läroplanen innehåller moraliska värderingar som inte bygger på vetenskapliga fakta, utan på övertygelser som vi ser som självklara, skriver Per Ewert och Bo Nyberg.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in