Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-04 11:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/krankthetskulturen-i-skolan-urholkar-lararnas-auktoritet/

DN Debatt

DN Debatt. ”Kränkthetskulturen i skolan urholkar lärarnas auktoritet”

Amerikanska forskare har visat att för varje år som elever i en klass exponeras för en störande klasskamrat så minskar deras framtida livsinkomster med över 700 000 kronor, skriver artikelförfattarna.
Amerikanska forskare har visat att för varje år som elever i en klass exponeras för en störande klasskamrat så minskar deras framtida livsinkomster med över 700 000 kronor, skriver artikelförfattarna. Foto: Berit Roald/TT

DN DEBATT 4/3. Kränkthetskulturen som råder i den svenska skolan urholkar lärarens auktoritet och lägger en grogrund för ordningsproblem. Flera av skolmyndigheterna bidrar till utvecklingen. De definierar kränkthet på ett sätt som gör att lärare bli rädda och undviker gripa in vid ordningsproblem i klassrum och korridorer, skriver Isak Skogstad och Hamid Zafar.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in