Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Debatt

”Lagstifta om att göra klassrummen mobilfria”

Det ska vara upp till rektorn på varje skola att besluta om det ska vara fritt från mobiler även under rasterna, skriver artikelförfattarna.
Det ska vara upp till rektorn på varje skola att besluta om det ska vara fritt från mobiler även under rasterna, skriver artikelförfattarna. Foto: Fredrik Sandberg/TT

DN DEBATT 5/2. Många elever störs av mobiler under skoltid. En brittisk undersökning visade att elever i skolor med mobilfria lektioner förbättrade sina kunskapsresultat – och det var de svagaste eleverna som förbättrade sina resultat mest. Mobiler är fantastiska, men de hör inte hemma i klassrummet, skriver Jan Björklund, Christer Nylander och Lotta Edholm (L).

Varje dag går över en miljon barn till skolan i Sverige. Skolan ska vara en plats där barnen skapar drömmar och en plats där de tack vare kunskap kan få drömmar att gå i uppfyllelse. Oavsett bakgrund och oavsett vad barnen bär med sig i ryggsäcken när de kliver över tröskeln till klassrummet ska kunskapsskolan ge alla barn fler möjligheter i livet. Det handlar om barnens framtid, men det handlar också om Sveriges framtid som välståndsnation.

Pisa 2015 var ett trendbrott, efter decennier av nedgång vände kunskapsresultaten uppåt. Det är med oro som vi nu kan konstatera att utvecklingen vänder igen. Närmare 20 procent av eleverna klarade inte att komma in på gymnasiet i höstas. Det är den högsta uppmätta siffran någonsin.

Det kan låta som en självklarhet och framgår också av Pisa: kunskapsresultat påverkas av klimatet i klassrummet. Det är ingen överdrift att påstå att svenska skolor har problem med stök och brist på studiero. Sverige är ett av de OECD-länder med högst andel elever som kommer försent. Samtidigt uppger majoriteten av Sveriges lärare, enligt Skolverket, att arbetet i klassrummet varje dag störs av elevers användning av sms, chatt, spel eller sociala medier. Många elever uppger att de störs både av sin egen och av andra elevers användning av mobiltelefoner på lektionstid.

Stöket är en av de största utmaningarna som svensk skola står inför. Utvecklingen måste brytas. Barnen i skolan ska ha rätt till en studiemiljö som gör att de kan tillgodogöra sig kunskap.

Häromveckan kunde vi läsa om en lärare som skrev: ”Jag fick säga till 13 gånger om mobiltelefoner på lektionen i dag. 13 gånger blev alltså genomgång, arbete och diskussion avbruten. 13 gånger tappade elever fokus från det som lektionen handlade om”. Hur ska elever kunna lära sig något när lektionen avbryts 13 gånger? Hjärnforskning visar att koncentration är avgörande för att inlärning ska ske och att det kan ta upp till 25 minuter att återfå fokus efter att man har blivit avbruten. I en miljö där mobiler flashar och där elever ständigt avbryts i tanken är möjligheten att tillgodogöra sig kunskap liten.

En framgångsrik skolpolitik måste utformas med alla barns bästa för ögonen. Det är framför allt de barn som inte kommer från studiemotiverande hem med högutbildade föräldrar som förlorar på en skola som tappar i kunskap. Föräldrar med högre utbildning har större möjligheter att pusha sina barn och hjälpa dem med läxor. Men tänk de barnen som inte har det och som har föräldrar som kanske inte ens kan svenska. För dem är kunskapsskolan avgörande. En studie från London School of Economics and Political Science undersökte hur mobilfria klassrum på brittiska skolor påverkade kunskapsresultaten. Det visade sig att eleverna i skolor med mobilfria lektioner förbättrade kunskapsresultaten. Det visade sig också att det var de lågpresterande eleverna som förbättrade sina resultat allra mest. Det är tydligt att det är de svagaste eleverna som förlorar mest när undervisningen störs av mobiler.

Under alliansens regeringstid skärpte vi skollagen 2007 och gjorde det möjligt för lärare att beslagta störande föremål som mobiltelefoner. För tio år sedan såg dock verkligheten annorlunda ut; mobiltelefonerna användes då mest för att ringa på och användningen i övrigt var begränsad. I dag använder eleverna mobilerna till sociala medier, chattande och spelande. Mobilernas närvaro i klassrummen är i dag mycket mer störande än för ett decennium sedan.

Stöket är en av de största utmaningarna som svensk skola står inför. Utvecklingen måste brytas. Barnen i skolan ska ha rätt till en studiemiljö som gör att de kan tillgodogöra sig kunskap. Lärarna ska få ägna sin tid åt det som de är utbildade till: att undervisa sina elever. De elever som behöver kunskapsskolan allra mest är samma elever som behöver en mobilfri skola allra mest. Därför föreslår Liberalerna i dag en ny lagstiftning om mobilfria klassrum i grundskola och på gymnasiet. Sverige ska gå samma väg som Frankrike, där president Macron har infört mobilförbud i klassrummen.

En undersökning som Novus har genomfört visar att majoriteten elever som går på mobilfria skolor tycker att mobilförbudet är bra. En undersökning som Enkätfabriken har genomfört för Telenor visar att 77 procent av lärarna anser att en mobilfri skola är bra och att det främsta argumentet är att det har en positiv inverkan på arbetsron i klassrummet. Sveriges mest populära skola, Internationella engelska skolan med mer än 150.000 barn i kö, är mobilfri. Skolan har gjort sig känd för sitt arbete med ordning och studiero för sina elever.

Samtidigt som klassrummen i svenska skolor ska vara mobilfria så ska det vara upp till rektorn på varje skola att besluta om det ska vara fritt från mobiler även under rasterna. Framförallt när barnen är små är det viktigt att de är ute och springer på rasterna i stället för att fastna framför sina mobiltelefoner. Det kan också finnas trygghetsskäl för att ha mobilfria raster då mobilerna ibland används för att ta kränkande bilder och för nätmobbning. Rektorn ska också kunna fatta beslut om undantag när det finns särskilda skäl för en elev att ha med sig mobilen i klassrummet.

Den digitalisering som sveper över världen har också tagit sig in i svenska klassrum och många barn tar del av hjälpmedel som underlättar deras vardag. Detta ska dock inte blandas ihop med att använda privata mobiler på lektionstid. Förutsättningarna för barnen ska vara desamma i svensk skola. Om en lärare vill använda ipads eller datorer i sin undervisning så ska skolan tillhandahålla de verktygen, undervisningen ska inte vara beroende av vilken mobil föräldrar kan köpa till sina barn.

Vi liberaler är besjälade av kunskapsskolan för det är den som gör att barn, oavsett varifrån de kommer och vart de är på väg, har möjlighet att ta sig dit de vill. Det bästa sättet att skapa en likvärdig skola är att se till att alla barn kan tillgodogöra sig den kunskap som lärs ut. För att ge den möjligheten måste stöket ersättas med lugn och studiero i den svenska skolan. Mobiler är fantastiska, men de hör inte hemma i klassrummet.

DN Debatt.5 februari 2018

Debattartikel

Jan Björklund, Christer Nylander och Lotta Edholm (L):
”Lagstifta om att göra klassrummen mobilfria”

Repliker

Erik Nordlund, ordförande för Sveriges Elevråd:
”Ett mobilförbud är utbildningshämmande”

Ing-Mari Frössevi, ordförande för Österåkersbygdens friskoleförening:
”Vår skola ger eleverna mobiler som arbetsverktyg”

 

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.