Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 19:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/lararutbildningen-forbereder-inte-lararna-for-klassrummet/

DN Debatt

DN Debatt. ”Lärarutbildningen förbereder inte lärarna för klassrummet”

Tyvärr noterar vi att den praktiska utbildningen i betygsättning, bedömning, lektionsplanering och undervisning till stor del behandlas genom teoretiska reflektioner i lärarutbildningen. Det finns således lite tid för värdefulla övningar i det praktiska hantverk som läraryrket innebär, skriver artikelförfattarna.
Tyvärr noterar vi att den praktiska utbildningen i betygsättning, bedömning, lektionsplanering och undervisning till stor del behandlas genom teoretiska reflektioner i lärarutbildningen. Det finns således lite tid för värdefulla övningar i det praktiska hantverk som läraryrket innebär, skriver artikelförfattarna. Foto: Berit Roald/TT

DN DEBATT 31/3. Vi har nyss avslutat vår utbildning till ämneslärare i gymnasiet och sett flera brister i utbildningen. Den tar inte hänsyn till modern naturvetenskaplig forskning och för litet tid läggs på praktiska övningar i undervisning, planering och bedömning. De praktiska inslagen är allt för teoretiska, skriver tretton forskare inom naturvetenskap och teknik.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in