Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 03:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/lat-resultaten-vagleda-skolan-detaljstyr-mindre/

DN Debatt

DN Debatt. ”Låt resultaten vägleda skolan – detaljstyr mindre”

Skolorna kanske borde ha färre behöriga lärare och i stället en del hjälplärare på deltid som stöd för behövande elever, föreslår Mats Alvesson.
Skolorna kanske borde ha färre behöriga lärare och i stället en del hjälplärare på deltid som stöd för behövande elever, föreslår Mats Alvesson. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Prioritera vad som faktiskt åstadkoms. Skolan har en övertro på planer, likhet och formella mål. Bättre att vara flexibel och fokusera på verkliga resultat. Sådana kan mätas av bedömare utifrån. Skolor med samma förutsättningar kan jämföras. Svaga resultat bör få konsekvenser, skriver professor Mats Alvesson.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in