Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-26 05:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/los-forslag-leder-till-okad-arbetsloshet/

DN Debatt Repliker

DN Debatt Repliker. ”LO:s förslag leder till ökad arbetslöshet”

REPLIK DN DEBATT 1/5.

Caspian Rehbinder, Timbro: Det råder konsensus i forskningen om att högre och längre a-kassa innebär högre och längre arbetslöshet.

Sverige befinner sig i en unikt snabb och djup konjunkturnedgång och är på väg mot en arbetslöshetskris, konstaterar LO riktigt i sin debattartikel. När vi tar oss ur krisen är det dock viktigt att reformerna inte bara stimulerar ekonomin på kort sikt utan också förbättrar ekonomin långsiktigt. 

Flera av de åtgärder LO föreslår skulle göra situationen värre, inte bättre:

1 Höjd a-kassa ger höjd arbetslöshet. Högre bidrag kan ge kortsiktig stimulans, men riskerar att skada ekonomin på längre sikt. Det råder konsensus i forskningen om att högre och längre a-kassa innebär högre och längre arbetslöshet. Konjunkturinstitutet konstaterade 2016 att ”högre nivå och varaktighet i arbetslöshetsförsäkringen främst ger högre och långvarigare arbetslöshet”. Sveriges a-kassor menar att höjningen 2015 kan ha inneburit så mycket som 3,4 procentenheter högre arbetslöshet. LO föreslår att de tillfälliga höjningar regeringen genomfört blir permanenta. Det skulle innebära högre arbetslöshet, vilket inte är önskvärt i kris.

2 Stoppade korttidspermitteringar skulle slå ut företag. LO föreslår att företag utan kollektivavtal inte ska få ta del av stödet till korttidspermitteringar. Utredningen inför att systemet infördes konstaterade att det skulle riskera att strida mot både den negativa föreningsfriheten och EU:s statsstödsregler. Det viktigaste skälet är dock att jobb och företag inte ska slås ut. Redan i dag är reglerna mycket mindre gynnsamma för företag utan kollektivavtal: det är svårare att alls få korttidspermittera, och alla anställda måste permitteras i samma utsträckning. 

Reglerna borde snarare göras mer likvärdiga för företag utan kollektivavtal. Att ta bort möjligheten helt, som LO föreslår, skulle innebära fler uppsägningar och konkurser, högre arbetslöshet och en långsiktigt förskjuten balans på arbetsmarknaden. Att slå ut företag och arbetstillfällen för att bli av med företag utan kollektivavtal är en ansvarslös hållning, särskilt i kris.

3 Arbetsförmedlingen måste reformeras. Den är Sveriges kanske sämst fungerande myndighet. Hälften av befolkningen har litet eller mycket litet förtroende för arbetsförmedlingen, medan bara åtta procent har stort eller mycket stort förtroende. Kostnaderna är skyhöga, åtgärderna ineffektiva och det arbetsförmedlande uppdraget utförs nästan inte alls. Men LO vill se ett ”totalt stopp för nyliberala experiment och reformer av Arbetsförmedlingen”. Men det är inte klokt att bita sig fast vid dåligt fungerande lösningar, varken i högkonjunktur eller i kris. Tvärtom: det är särskilt viktigt att arbetsmarknadspolitiken fungerar i kris. Snarare än att stoppa reformerna av Arbetsförmedlingen borde de genomföras så snart som möjligt.

I kristider prövas politiken. Att ge efter för LO:s krav skulle ha stora skadeverkningar på Sveriges ekonomi och göra vägen ur krisen längre: högre arbetslöshet, fler konkurser och en fortsatt dysfunktionell arbetsförmedling. Politiken bör bygga på breda skattesänkningar på arbetsinkomster, återhållsam bidragspolitik och näringspolitik inriktad på att sänka kostnader och krångel. Det skulle stärka arbete, investeringar och tillväxt.