Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-20 22:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/mangfalden-har-inte-okat-i-den-svenska-reklamen/

DN Debatt

DN Debatt. ”Mångfalden har inte ökat i den svenska reklamen”

Svensk reklam speglar inte det mångkulturella samhälle Sverige är i dag, och representationen har inte heller förändrats de senaste tio åren, skriver artikelförfattarna.
Svensk reklam speglar inte det mångkulturella samhälle Sverige är i dag, och representationen har inte heller förändrats de senaste tio åren, skriver artikelförfattarna. Foto: Eugene Hoshiko, Eugene Hoshiko/TT

DN DEBATT 7/6. Mångfaldskritiska röster hävdar ofta att reklam med multikulturella teman har ökat drastiskt de senaste åren, grundat i ängslig politisk korrekthet hos varumärken. Men nya studier tyder tvärtom på att icke-vita är kraftigt underrepresenterade i svensk reklam, och att ingen signifikant ökning har skett de senaste tio åren, skriver fyra ekonomiforskare.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in