Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-06-15 03:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/marknadens-kortsiktighet-kan-fa-allvarliga-konsekvenser-for-allmanintresset/

DN DEBATT REPLIKER

DN Debatt Repliker. ”Marknadens kortsiktighet kan få allvarliga konsekvenser för allmänintresset”

SLUTREPLIK DN DEBATT 28/5.

Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund: Våra medlemmar förväntar sig att vi utreder om aktiebolagsformen är en omistlig associationsform för att driva skolor.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Friskolornas Riksförbund (FR) ifrågasätter våra motiv till att tillsätta en utredning om aktiebolagens ställning i svensk skola. Syftet är förstås precis det som beskrivs i artikeln ”att de resurser som tillförs skolan används på ett sätt som är godtagbart från allmän synpunkt”. Det är också precis vad våra medlemmar förväntar sig att vi gör efter ett beslut på vår kongress. Vi lyssnar alltså på våra medlemmar i lika hög grad som jag utgår från att FR tillvaratar sina medlemsföretags intressen.

I repliken fanns det dock inte tillstymmelse till svar på de sakförhållanden som Anne-Marie Pålsson lyfte fram, än mindre en rimlig förklaring till varför just aktiebolagsformen skulle vara en omistlig associationsform för att driva skolor – trots alla de brister Pålsson redan påpekat.

Men för att klargöra:

1 Lärarnas Riksförbund är inte motståndare till fristående skolor. För att kunna förstå den fråga som nu är föremål för debatt – om aktiebolagsformen är en lämplig associationsform för drift av skola – är det viktigt att kunna hålla flera tankar i huvudet.

Att tycka att aktiebolag är en dålig driftsform i en offentligt finansierad skola behöver inte betyda att man motsätter sig friskolor som ett alternativ till offentligt drivna skolor. Detta är LR:s ståndpunkt. Likt många andra var vi tyvärr naiva när friskoletankarna förverkligades på 1990-talet. Nu har naiviteten förbytts mot insikten om vilka allvarliga konsekvenser marknadens kortsiktighet kan ha för allmänintresset.

2 Lärare i privat sektor har en bättre arbetsmiljö. Våra medlemmar inom privat sektor rapporterar återkommande om en genomsnittligt bättre arbetsmiljö än kollegorna inom den kommunala sektorn. Men menar FR verkligen att detta beror på att deras skolor drivs som aktiebolag? Att våra medlemmar vaknar upp varje morgon fulla av glädje och tillförsikt endast för att de arbetar för ett aktiebolag? Nej, så är det självfallet inte.

Forskningen visar i stället att det som påverkar lärares arbetsmiljö är tidspress, höga krav, omfattande administration och krav på dokumentation. Men också bristande studiero, disciplin och motivation bland eleverna. Inom flera av dessa områden är friskolor i genomsnitt bättre än kommunala skolor, men en alldeles ny studie visar att detta i stor utsträckning förklaras av den mer gynnsamma elevsammansättning (s.201) i de fristående skolorna. Under kontroll för faktorer av detta slag försvinner nästan hela den positiva friskoleeffekten på arbetsmiljön.

FR tror sig veta hur elever kommer bli utan skolplatser och lärare utan jobb som en konsekvens av Pålssons utredning innan utredningen ens påbörjats.

3 Elever och lärare finns kvar, oavsett vad FR säger. FR tror sig veta hur elever kommer bli utan skolplatser och lärare utan jobb som en konsekvens av Pålssons utredning innan utredningen ens påbörjats. Så kommer det självfallet inte att bli. Jag har stort förtroende för att Pålsson kommer att lämna väl avvägda förslag på hur en utfasning ska kunna gå till. Dessutom – när det värsta väl händer – så vet vi ju att det löser sig, det allmänna finns där, precis som när aktiebolagsägda Bellevueskolan gick omkull förra året.

Likt FR:s replik har detta inlägg knappt kommit att handla om sakfrågan över huvud taget. Det utrymmet har inte funnits eftersom FR:s frågebatteri behövde besvaras. Men det är otroligt synd. Det är en fråga som förtjänar att tas på allvar och behöver belysas och debatteras. Sådan tur då att vi har gett Anne-Marie Pålsson i uppdrag att göra just detta.

Ämnen i artikeln

Friskolor
Skolan

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt