Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-13 17:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/mellanlandning-kan-halvera-utslappen-fran-thailandsresa/

DN Debatt

DN Debatt. ”Mellanlandning kan halvera ­utsläppen från Thailandsresa”

Flyger vi till Thailand med en Boeing 787–9 Dreamliner (bilden) så drar den cirka 0,3 liter per mil och passagerare. Flyger man å andra sidan i ett flygplan som är konstruerat för kortare sträckor, som till exempel A321neo, så drar det 40 procent mindre, skriver artikelförfattarna.
Flyger vi till Thailand med en Boeing 787–9 Dreamliner (bilden) så drar den cirka 0,3 liter per mil och passagerare. Flyger man å andra sidan i ett flygplan som är konstruerat för kortare sträckor, som till exempel A321neo, så drar det 40 procent mindre, skriver artikelförfattarna. Foto: Heiko Junge/TT

DN DEBATT 4/6. I debatten om flyget har det globala perspektivet glömts bort. Risken är att Sveriges bästa möjligheter att minska flygets klimatpåverkan hamnar i skuggan. Det finns nämligen mycket att göra som kan ge effekt redan på kort sikt: vi kan flyga på lägre höjd vid ogynnsamt väder och vi kan välja mindre flygplan och i stället mellanlanda, skriver fem flygforskare.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in