Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 03:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/minska-pedagogikens-roll-inom-lararutbildningarna/

DN Debatt

DN Debatt. ”Minska pedagogikens roll inom lärarutbildningarna”

Lärarutbildningen upplevs ofta som en isolerad verkstad utan koppling till klassrummens verklighet. Var tredje student uppger att de inte får tillräckligt med utbildning i metodik, vilket är den praktiska kärnan i undervisningskonsten, skriver Isak Skogstad.
Lärarutbildningen upplevs ofta som en isolerad verkstad utan koppling till klassrummens verklighet. Var tredje student uppger att de inte får tillräckligt med utbildning i metodik, vilket är den praktiska kärnan i undervisningskonsten, skriver Isak Skogstad. Bild: Pontus Lundahl TT

Trots flera reformer är lärarutbildningen fortfarande undermålig. Pedagogiska modenycker har spridits i skolorna utan att det funnits evidens som bevisar effektiviteten samtidigt som svensk pedagogisk forskning är av låg kvalitet. Slopa därför pedagogiken till förmån för kognitiv neurovetenskap och utbildningspsykologi, skriver Isak Skogstad.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in