Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 12:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/modeforetag-vilseleder-med-urvattnad-hallbarhetsmarkning/

DN Debatt

DN Debatt. ”Modeföretag vilseleder med urvattnad hållbarhetsmärkning”

De stora mängder kläder som fast fashion industrin omsätter har lett till branschens satsning på återvinning som en del i sitt hållbarhetsarbete. De miljömässiga konsekvenserna av denna storskaliga återvinningsindustri är inte kartlagda men innebär en stor mängd transporter, skriver artikelförfattarna. Foto: Jessica Gow/TT

DN DEBATT 22/10. Konsumenter vilseleds att köpa så kallad fast fashion i tron att dessa kläder ändå är hållbara. Men märkningarna är urvattnade och principerna bakom är inte hållbara. För att göra det möjligt för modeföretag att konkurrera på lika villkor vad gäller hållbarhet krävs nu ett stramare regelverk, skriver forskaren Cecilia Solér och modeföreträdarna Johan Graffner och Sandya Lang.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in