Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-08-09 03:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/modeforetag-vilseleder-med-urvattnad-hallbarhetsmarkning/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Modeföretag vilseleder med urvattnad hållbarhetsmärkning”

De stora mängder kläder som fast fashion industrin omsätter har lett till branschens satsning på återvinning som en del i sitt hållbarhetsarbete. De miljömässiga konsekvenserna av denna storskaliga återvinningsindustri är inte kartlagda men innebär en stor mängd transporter, skriver artikelförfattarna.
De stora mängder kläder som fast fashion industrin omsätter har lett till branschens satsning på återvinning som en del i sitt hållbarhetsarbete. De miljömässiga konsekvenserna av denna storskaliga återvinningsindustri är inte kartlagda men innebär en stor mängd transporter, skriver artikelförfattarna. Foto: Jessica Gow/TT

DN DEBATT 22/10. Konsumenter vilseleds att köpa så kallad fast fashion i tron att dessa kläder ändå är hållbara. Men märkningarna är urvattnade och principerna bakom är inte hållbara. För att göra det möjligt för modeföretag att konkurrera på lika villkor vad gäller hållbarhet krävs nu ett stramare regelverk, skriver forskaren Cecilia Solér och modeföreträdarna Johan Graffner och Sandya Lang.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis till 25 september!

Alla artiklar gratis fram till 25 september, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.