Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-12-09 01:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/murdochs-intressen-bakom-kampanj-mot-public-service/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Murdochs intressen bakom kampanj mot public service”

Den amerikanska medieoffentligheten har bokstavligen köpts av Rupert Murdoch. Utan Murdochs dominans, ingen president Trump, skriver artikelförfattarna.
Foto: Andrew Parsons

Kommersiella medieföretag lägger stora resurser på att påverka politiken. Bakom den kampanj som drivs mot public service finns inte bara kommersiella intressen utan också ett ideologiskt ställningstagande: marknaden före demokratin, eller med en trumpism ”The market first”. Vi tror på motsatsen, skriver Mats Svegfors och Ulf Dahlsten.

DIGITAL PRENUMERATION

Missa inte!

Läs DN gratis fram till mars 2023.

Alla artiklar gratis fram till 28 februari 2023, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.