Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-13 19:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/nationella-prov-ar-inte-vagen-till-bildning/

DN Debatt

DN Debatt. ”Nationella prov är inte vägen till bildning”

Om resultaten på de nationella proven tydligare ska styra slutbetygen kan det få oönskade effekter för elevernas lärande, skriver Maria Larsson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.
Om resultaten på de nationella proven tydligare ska styra slutbetygen kan det få oönskade effekter för elevernas lärande, skriver Maria Larsson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Foto: Johan Nilsson/TT

DN DEBATT 1/8. Det är dags att börja problematisera de nationella proven i svenska skolan. Det finns i dag ingen forskning som visar att elevers lärande förbättras av standardiserade prov. Om resultaten på de nationella proven tydligare ska styra slutbetygen kan det leda till urholkning av skolans bildningsuppdrag och elevers lärande, skriver Maria Larsson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in