Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 03:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/nollvision-for-trafikdod-kraver-20-grans-i-tatorter/

Hälsa

Hälsa. ”Nollvision för trafikdöd kräver 20-gräns i tätorter”

En bashastighet på 20 km/tim, det vill säga något över normal cykelhastighet i tätort, är det mest rimliga. Då kan olika typer av fordon, bilar, elsparkcyklar, cyklar kunna samspela i gaturummet, skriver artikelförfattarna.
En bashastighet på 20 km/tim, det vill säga något över normal cykelhastighet i tätort, är det mest rimliga. Då kan olika typer av fordon, bilar, elsparkcyklar, cyklar kunna samspela i gaturummet, skriver artikelförfattarna. Foto: Magnus Hallgren

DN DEBATT 16/2.

22 hälso- och trafikexperter: För att klara nollvisionen är 20 km/tim, något över normal cykelhastighet i tätort, det mest rimliga. 

Men vi anser att det är etiskt försvarbart, vetenskapligt grundat och politiskt motiverat att åtminstone sänka bashastigheten i svenska tätorter till högst 30 km/tim.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in