Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-17 15:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/nollvision-for-trafikdod-kraver-20-grans-i-tatorter/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Nollvision för trafikdöd kräver 20-gräns i tätorter”

En bashastighet på 20 km/tim, det vill säga något över normal cykelhastighet i tätort, är det mest rimliga. Då kan olika typer av fordon, bilar, elsparkcyklar, cyklar kunna samspela i gaturummet, skriver artikelförfattarna.
En bashastighet på 20 km/tim, det vill säga något över normal cykelhastighet i tätort, är det mest rimliga. Då kan olika typer av fordon, bilar, elsparkcyklar, cyklar kunna samspela i gaturummet, skriver artikelförfattarna. Foto: Magnus Hallgren

DN DEBATT 16/2.

22 hälso- och trafikexperter: För att klara nollvisionen är 20 km/tim, något över normal cykelhastighet i tätort, det mest rimliga.

Men vi anser att det är etiskt försvarbart, vetenskapligt grundat och politiskt motiverat att åtminstone sänka bashastigheten i svenska tätorter till högst 30 km/tim.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in