Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 05:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/oklar-laroplan-gor-att-elever-kan-prata-sig-till-hoga-betyg/

DN Debatt

DN Debatt. ”Oklar läroplan gör att elever kan prata sig till höga betyg”

Läroplanen signalerar att lärarens roll ska degraderas från att vara en auktoritet i klassrummet till att bli en egalitär deltagare i elevernas gemenskap, skriver Isak Skogstad.
Läroplanen signalerar att lärarens roll ska degraderas från att vara en auktoritet i klassrummet till att bli en egalitär deltagare i elevernas gemenskap, skriver Isak Skogstad. Bild: Berit Roald/TT.

De sjunkande resultaten i skolan kan bero på att läroplanen tvingar skolan att arbeta på ett sätt som går emot forskningen om inlärning. Därför måste läroplanen revideras, på samma sätt som i Tyskland och Storbritannien, med tydliga formuleringar om exakt vilka ­ämneskunskaper som ska förmedlas i vilka årskurser, skriver läraren Isak Skogstad.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in