Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-31 21:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/oklar-laroplan-gor-att-elever-kan-prata-sig-till-hoga-betyg/

DN Debatt

DN Debatt. ”Oklar läroplan gör att elever kan prata sig till höga betyg”

Läroplanen signalerar att lärarens roll ska degraderas från att vara en auktoritet i klassrummet till att bli en egalitär deltagare i elevernas gemenskap, skriver Isak Skogstad.
Läroplanen signalerar att lärarens roll ska degraderas från att vara en auktoritet i klassrummet till att bli en egalitär deltagare i elevernas gemenskap, skriver Isak Skogstad. Bild: Berit Roald/TT.

De sjunkande resultaten i skolan kan bero på att läroplanen tvingar skolan att arbeta på ett sätt som går emot forskningen om inlärning. Därför måste läroplanen revideras, på samma sätt som i Tyskland och Storbritannien, med tydliga formuleringar om exakt vilka ­ämneskunskaper som ska förmedlas i vilka årskurser, skriver läraren Isak Skogstad.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in