Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 07:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/opinionsmatningar-och-mediernas-sju-dodssynder/

DN Debatt

DN Debatt. ”Opinionsmätningar och mediernas sju dödssynder”

Professor i journalistik och politisk kommunikation: Medierna måste ta ett större ansvar för hur de rapporterar kring egna och andras opinionsmätningar. Den stora utmaningen för dem som vill undersöka folkets åsikter är att genomföra opinions­mätningar som ger så rättvisande information som möjligt och dessutom att tolka resultatet på ett rättvisande sätt. Tyvärr slarvas det ofta här och det finns anledning att varna för vad man med en journalistisk tillspetsning skulle kunna kalla för opinions­mätningsjournalistikens sju dödssynder. Det handlar till exempel om representativa urval och om statistiskt säkerställda förändringar. Medierna har ett eget intresse i att bevara förtroendet för rapporteringen kring väljaropinionen, skriver Jesper Strömbäck.
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in