Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-18 19:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/pisa-anpassad-skola-urholkar-sjalvstandighet-och-tolerans/

DN Debatt

DN Debatt. ”Pisa-anpassad skola urholkar självständighet och tolerans”

”Nog för att svenska elever kan bli bättre i matematik, men frågan som bör ställas är vad förslaget innebär för andra ämnen”, skriver debattörerna.
”Nog för att svenska elever kan bli bättre i matematik, men frågan som bör ställas är vad förslaget innebär för andra ämnen”, skriver debattörerna. Foto: TT

Lyft blicken från siffrorna. Riksdagen vill ha mer matematik i grundskolan – men till vilket pris? Humaniora och samhällsvetenskap blir lätta byten då de ställs mot Pisa-­mätningarnas skenbart tydliga resultat. Risken är att eleverna hämmas i sin intellektuella ­utveckling och frigörelse, skriver Sten Widmalm och Sverker Gustavsson.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in